اگر با چاپگر خود مشکل دارید، نکات عیب یابی زیر ممکن است به شما در حل این مشکلات کمک کند.
چاپگر نشانگر برق ندارد
ابتدا مطمئن شوید که چاپگر روشن است. هنگامی که چاپگر روشن است، باید مقداری نور یا LED (دیود ساطع کننده نور) (معمولاً سبز یا آبی) داشته باشد که نشان دهنده دریافت برق است.
اگر چراغ نشانگر ندارید، با بررسی هر سر کابل برق، مطمئن شوید که چاپگر به یک پریز برق متصل است. بعد، دکمه روشن/خاموش چاپگر را فشار دهید.
اگر پس از انجام مراحل بالا، چاپگر همچنان چراغ نشانگر وضعیت برق را نشان نمیدهد، ممکن است چاپگر شما دارای یک مشکل سختافزار داخلی جدی باشد. پیشنهاد می کنیم برای تعمیر یا تعویض با سازنده چاپگر تماس بگیرید.
چاپگر را مجددا راه اندازی کنید
مانند بسیاری از مشکلات رایانه ای، راه اندازی مجدد چاپگر نیز می تواند بسیاری از مشکلات مانند آفلاین بودن یا عدم شناسایی چاپگر را حل کند. اگر چاپگر روشن است، چاپگر را خاموش کنید، چند ثانیه صبر کنید و دوباره چاپگر را روشن کنید.
کابل ها به درستی وصل نشده اند
چاپگر شما باید دو کابل به آن متصل باشد: کابل برق و کابل داده. اطمینان حاصل کنید که کابل های برق و داده (کابل موازی یا کابل USB) به چاپگر و رایانه متصل هستند.
خطای چاپگر (چراغ نارنجی یا چشمک زن)
پس از اتمام راهاندازی اولیه چاپگر، یک نور رنگی ثابت خواهید دید. اگر نشانگر نارنجی است یا چشمک می زند، اغلب این نشان دهنده خطای چاپگر است. گیر کردن کاغذ یا مشکل جوهر یا کارتریج تونر می تواند باعث این خطا شود.
از آنجایی که استانداردهایی برای همه چاپگرها وجود ندارد، در صورت مشاهده چراغ چشمک زن، به وب سایت سازنده مراجعه کنید یا دفترچه راهنمای چاپگر را برای جزئیات خطای خاص بررسی کنید.
بدون کاغذ یا گیر کردن کاغذ
بدون کاغذ، چاپگر شما نمی تواند چاپ کند. مطمئن شوید که کاغذ در کارتریج یا سینی کاغذ چاپگر بارگذاری شده است. سپس، بررسی کنید که هیچ کاغذ چاپگری گیر نکرده یا تا حدی به چاپگر وارد نشده باشد.
مشکلات مربوط به جوهر چاپگر جوهرافشان
اغلب وقتی با مشکل مربوط به جوهر مواجه میشوید، چراغ نشانگر وضعیت چاپگر (که در بالا ذکر شد) باید چشمک بزند. اگر این اتفاق نمی افتد، ممکن است بخواهید به بخش بعدی بروید. با این حال، اگر اخیراً کارتریج جوهر جدیدی وارد کردهاید، ممکن است بخواهید پیشنهادات زیر را امتحان کنید.
خودآزمایی چاپگر
اکثر چاپگرها روشی برای چاپ یک صفحه آزمایشی دارند. یک صفحه تست چاپگر به شما امکان می دهد تشخیص دهید که آیا چاپگر کار می کند یا خیر. خودآزمایی چاپگر معمولاً از طریق نرم افزار یا دکمه های روی چاپگر انجام می شود. اگر نمیدانید به ویژگی خودآزمایی چاپگر خود دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید، به دفترچه راهنمای چاپگر مراجعه کنید یا از وبسایت سازنده چاپگر دیدن کنید.
همچنین سعی کنید یک خودآزمایی نرمافزاری انجام دهید تا مشخص شود آیا رایانه میتواند چاپگر را ببیند و میتواند چاپ کند. برای انجام این تست مراحل زیر را دنبال کنید.
کاربران مایکروسافت ویندوز
- کنترل پنل را باز کنید.
- روی نماد Printers, Printers and Fax یا Devices and Printers کلیک کنید یا دوبار کلیک کنید.
- روی چاپگری که می خواهید تست کنید کلیک راست کرده و گزینه Properties یا Printer Properties را انتخاب کنید. اگر چاپگر خود را در لیست نمی بینید، چاپگر شما نصب نشده است.
- در پنجره Properties چاپگر، روی دکمه Print Test Page کلیک کنید.
- اگر چاپگر بتواند یک صفحه آزمایشی را چاپ کند، چاپگر شما به درستی نصب و راه اندازی شده است. با این حال، اگر نمیتوانید در برنامههای دیگر چاپ کنید، برنامهای که میخواهید از آن چاپ کنید احتمالاً مشکل دارد.
نسخه های قدیمی ویندوز با چاپگرهای قدیمی
اگر چاپگر قدیمیتری دارید و MS-DOS، Windows 3.x، Windows 95، Windows 98 یا Windows NT را اجرا میکنید، آزمایش نرمافزار زیر را امتحان کنید.
- خط فرمان ویندوز را باز کنید.
- با تایپ cd\
- با تایپ dir > lpt1 و فشار دادن Enter، مسیر dir را به چاپگر تغییر دهید.
موارد بالا باید فهرست دایرکتوری را گرفته و در چاپگر چاپ کنند. اگر چاپ نشد، به بخش عیب یابی سیستم عامل خود مراجعه کنید.
درایورهای چاپگر
اگر چاپگر شما هیچ چراغ چشمک زن ندارد و به درستی وصل شده است، ممکن است با مشکل مربوط به درایور مواجه شده باشید. پیشنهاد میکنیم از فهرست درایورهای چاپگر خود دیدن کنید، که به تمام صفحات درایور سازنده چاپگر اصلی پیوند دارد و آخرین درایورها را برای چاپگر خود دانلود کنید.
چاپگرهای موازی (LPT)
اگر چاپگری که به رایانه وصل میکنید یک چاپگر LPT (درگاه موازی) قدیمی است، اگر چاپگر شما کار نمیکند، توصیه میکنیم تنظیمات زیر را تأیید کنید. اگر چاپگر USB مدرن تری دارید، این مراحل را می توان نادیده گرفت.
پورت موازی در بایوس
- وارد تنظیمات بایوس کامپیوتر شوید.
- پس از ورود به بایوس، بررسی کنید که پورت موازی فعال یا نصب شده باشد.
- بعد، حالت چاپگر یا پورت موازی را تأیید کنید. اگر پورت موازی شما روی حالت ECP (درگاه قابلیت های توسعه یافته) تنظیم شده است، پیشنهاد می کنیم حالت دیگری را امتحان کنید.
دستگاه موازی دیگر
اگر از چاپگر موازی با سایر دستگاههای موازی مانند اسکنر استفاده میکنید، این دستگاهها را موقتاً جدا کنید تا مطمئن شوید که باعث ایجاد مشکل در چاپگر شما نمیشوند.