این صفحه حاوی توصیه هایی در مورد اقداماتی است که در صورت یخ زدن یا به بن بست رسیدن رایانه باید انجام شود. اگر رایانه شما به طور کامل پاسخ نمی دهد، مراحل زیر را دنبال کنید تا سعی کنید آن را باز کنید. برای ادامه، توصیه می کنیم هر بخش را به ترتیب مرور کنید.

نکته

وقتی یک رایانه ثابت نیاز به راه اندازی مجدد داشته باشد، هر اثر ذخیره نشده از بین می رود. گفته می شود، برخی از برنامه ها دارای ویژگی ذخیره خودکار هستند. اگر در زمان قفل شدن سندی را ویرایش می کردید، ممکن است پس از راه اندازی مجدد قابل بازیابی باشد. در هر صورت، توصیه می کنیم به صورت دوره ای کار خود را به عنوان تمرین خوب ذخیره کنید.

به کامپیوتر کمی زمان بدهید

چند دقیقه به رایانه فرصت دهید تا پردازش هر چیزی را که ممکن است انجام می دهد به پایان برساند. گاهی اوقات، ممکن است یک کامپیوتر یخ زده به نظر برسد، اما تنها زمانی که با یک کار پیچیده، به روز رسانی، یا اسکن سر و کار دارید، سرعت آن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

بن بست را بررسی کنید

با فشار دادن Caps Lock روی صفحه کلید و تماشای Caps Lock LED (دیود ساطع نور) برای روشن یا خاموش شدن آن، ببینید آیا کامپیوتر پاسخ می دهد یا خیر.

اگر اتفاقی نیفتد، کامپیوتر به بن بست رسیده و باید راه اندازی مجدد شود. اگر رایانه می تواند Caps Lock را روشن و خاموش کند، به بخش بعدی ادامه دهید.

برنامه های بی پاسخ را ببندید

اگر ویژگی Caps Lock روشن و خاموش شود، ویندوز همچنان کار می‌کند، اما برنامه‌ای پاسخ نمی‌دهد و باعث می‌شود کامپیوتر منجمد به نظر برسد. Ctrl+Alt+Del را فشار دهید تا Task Manager ویندوز باز شود. پس از انجام این کار، برنامه ای را که پاسخ نمی دهد انتخاب کنید و روی دکمه End Task کلیک کنید. با انجام این کار، برنامه مشکل بسته شود، که باید کامپیوتر را از حالت انجماد خارج کند.

یادداشت

همچنان ممکن است ده تا بیست ثانیه طول بکشد تا برنامه پاسخگو پس از پایان کار خاتمه یابد.

کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید

اگر هیچ یک از پیشنهادات قبلی کمکی نکرد، باید کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید. برای راه اندازی مجدد رایانه یخ زده، دکمه روشن/خاموش را فشار داده و نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود. هنگامی که رایانه خاموش است، چند ثانیه صبر کنید، آن را دوباره روشن کنید و منتظر بمانید تا به ویندوز بوت شود.

یادداشت

در طول فرآیند راه‌اندازی رایانه، ممکن است صفحه‌ای را مشاهده کنید که از شما می‌خواهد رایانه را در حالت Safe Mode یا Windows Normally راه‌اندازی کند. ابتدا گزینه Start Windows Normally را انتخاب کنید.

مشکلات سخت افزاری یا درایور دستگاه را حل کنید

اگر تمام مراحل بالا را امتحان کردید و رایانه همچنان ثابت است، ممکن است مشکل سخت افزار معیوب یا مشکل درایور دستگاه باشد.

سخت افزار معیوب

یک هارد دیسک معیوب، یک حافظه رم (حافظه با دسترسی تصادفی)، کارت گرافیک یا سایر قطعات سخت افزاری می تواند باعث یخ زدن رایانه شود. درایور دستگاه همچنین در صورت قدیمی بودن یا تداخل با درایور دیگر، می‌تواند باعث مسدود شدن رایانه شود. اگر یک قطعه سخت افزاری معیوب مقصر است، فوراً آن را تعویض کنید تا از بروز مشکل یا حتی آسیب به بقیه اجزای رایانه جلوگیری کنید.

گزینه BIOS

همچنین می‌توانید به بایوس رایانه (سیستم ورودی/خروجی اولیه) دسترسی داشته باشید و هر سخت‌افزار معیوب را غیرفعال کنید تا ببینید آیا این کار مانع از وقوع فریز می‌شود یا خیر. اگر این کمک کرد، آن دستگاه مشکل ساز را جایگزین کنید.

درایورهای معیوب

در صورت موجود بودن، آخرین نسخه درایور دستگاه مناسب را از وب سایت سازنده دانلود کنید و قبل از یخ زدن کامپیوتر آن را نصب کنید. از طرف دیگر، اگر درایور شما به طور مکرر مسدود می شود، می توانید از رایانه دیگری برای دانلود درایور استفاده کنید.

اگر نمی توانید آخرین درایور را قبل از یخ زدن رایانه نصب کنید، آن را در حالت ایمن راه اندازی کنید.

پس از وارد شدن به حالت ایمن، می توانید به Device Manager دسترسی پیدا کنید و سخت افزار مربوط به درایور دستگاه را که به درستی کار نمی کند حذف نصب کنید.

پس از اتمام، کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و ویندوز را به طور معمول بارگیری کنید. ویندوز باید سخت افزاری را که حذف کرده اید به عنوان «جدید» تشخیص دهد و سعی کند درایور دستگاه را نصب کند. این فرآیند می تواند مشکل را برطرف کرده و از یخ زدن بیشتر جلوگیری کند. اگر نه، درایور را به صورت دستی نصب کنید.

دلایل دیگر یخ زدگی کامپیوتر

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، کامپیوترها ممکن است به دلایل زیادی مسدود یا قفل شوند. برخی از دلایل رایج اضافی عبارتند از:

کمبود حافظه

اگر رایانه ای حافظه کافی برای برنامه هایی که از آن خواسته می شود نداشته باشد، ممکن است به دلیل کمبود منابع سیستم مسدود شود. اگر رایانه شما در حین اجرای چندین برنامه اغلب قفل می شود، حافظه رایانه را افزایش دهید.

خیلی داغه

اگر CPU (واحد پردازش مرکزی) یا GPU (واحد پردازش گرافیکی) گرمای بیش از حد تولید کند، ممکن است رایانه به عنوان یک اقدام پیشگیری از آسیب قفل شود. دمای کارت گرافیک و پردازنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن قطعات بیش از حد گرم نمی شوند.

مشکلات فایل

فایل‌های سیستم عامل خراب می‌توانند باعث مشکلات زیادی شوند، از جمله خطاهای مهلک که منجر به یخ زدگی یا عدم پاسخگویی کامپیوتر می‌شود. اگر مشکلی با فایل های خراب دارید، سعی کنید ویندوز را به تاریخ قبلی بازیابی کنید، زمانی که مشکل رخ نداده بود.

کامپیوتر را به تعمیرگاه کامپیوتر شخصی ببرید

اگر گزینه‌های بالا کار نمی‌کنند، توصیه می‌کنیم رایانه‌تان را به تعمیرگاه ببرید تا یک تکنسین رایانه بتواند مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.

0
0