این صفحه توصیه هایی در مورد اینکه اگر رایانه شما مرتباً یخ می زند یا کاملاً از کار می افتد، چه کاری انجام دهید، ارائه می دهد. برای تعیین اینکه آیا رایانه شما یخ زده است، دکمه Num Lock را روی صفحه کلید فشار دهید و مراقب خاموش و روشن شدن Num Lock LED (دیود ساطع کننده نور) باشید.

اگر می توانید چراغ را خاموش و روشن کنید، Ctrl+Alt+Del و End Task برنامه یخ زده را فشار دهید، در غیر این صورت هر یک از بخش های زیر را به ترتیب ادامه دهید.

مشکل مربوط به نرم افزار

قفل شدن یا یخ زدن رایانه اغلب به دلیل مشکلات مربوط به نرم افزار ایجاد می شود. اگر زمانی که رایانه در حال باز کردن یک برنامه خاص است با قفل مواجه می شوید، مطمئن شوید که آخرین به روز رسانی ها را برای همه برنامه های در حال اجرا دارید. می توانید آخرین به روز رسانی های نرم افزار خود را از طریق توسعه دهنده یا ناشر نرم افزار پیدا کنید.

یادداشت

اگر رایانه دارای هر گونه بدافزار، ویروس یا سایر نرم افزارهای مخرب باشد، می تواند مشکلات زیادی را نیز ایجاد کند.

برنامه های زیادی باز می شود

هر برنامه یا پنجره ای که در رایانه خود باز می کنید، بخشی از منابع خود را برای ادامه کار می گیرد. اگر تعداد زیادی برنامه در یک زمان باز داشته باشید، ممکن است رایانه شما منابع کمی داشته باشد و در نتیجه مسدود شود. سعی کنید فقط یک برنامه را در یک زمان اجرا کنید تا مطمئن شوید که انجماد شما به دلیل اجرای همزمان چندین برنامه نیست.

مشکل مربوط به درایور

قفل شدن رایانه همچنین می تواند به دلیل درایورهای قدیمی یا خراب ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر مشکلی در درایورهای آداپتور ویدیوی شما وجود داشته باشد، رایانه شما ممکن است در حین انجام یک بازی قفل شود.

ابتدا، با باز کردن Device Manager و بررسی اینکه هیچ “Other Devices” در لیست وجود ندارد، مطمئن شوید که هیچ خطایی در Windows Device Manager وجود ندارد. همچنین می‌خواهید فهرست دستگاه‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا هر یک از آن‌ها علامت تعجب زرد یا X قرمز در کنار خود دارند.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که آخرین درایورها را برای تمام دستگاه های اصلی رایانه خود (ویدئو، صدا، مودم و شبکه) دارید.

مشکل مربوط به سیستم عامل

مطمئن شوید که سیستم عامل شما تمام آخرین به روز رسانی ها را روی آن نصب کرده است.

مشکل مربوط به گرما

اگر پردازنده کامپیوتر خیلی داغ شود، می تواند باعث یخ زدن کامپیوتر شود. اگر اخیراً صدای غیرعادی از رایانه خود شنیده اید، مانند صدای جیغ بالا، می تواند نشان دهنده خرابی فن باشد.

با بررسی پشت کامپیوتر و بررسی اینکه آیا فن به آرامی حرکت می کند، مطمئن شوید که فن منبع تغذیه کار می کند. برای طرفداران دیگر رایانه، چند گزینه دارید. می‌توانید رایانه را باز کرده و به صورت فیزیکی آنها را بررسی کنید یا اگر RPM (دور در دقیقه) در تنظیمات BIOS ذکر شده است، مطمئن شوید که هیچ خطایی را گزارش نمی‌کند.

نکته

کاربران لپ‌تاپ می‌توانند لپ‌تاپ خود را روی یک کتاب قرار دهند تا هوا به پایین لپ‌تاپ برسد و تشخیص دهد که آیا مشکلات مربوط به گرما دارد یا خیر.

کاربران همچنین ممکن است بتوانند با استفاده از حسگرهای حرارتی پردازنده تشخیص دهند که کامپیوترشان چقدر داغ است. اگر رایانه شما مجهز به این سنسورها است، مطمئن شوید که CPU شما خیلی داغ نیست.

مشکل سخت افزاری
احتیاط

چندین مورد از پیشنهادات زیر از شما می‌خواهد که رایانه خود را باز کنید. هنگام کار در داخل کامپیوتر، از ESD (تخلیه الکترواستاتیک) آگاه باشید.

نقص سخت افزاری یا پیکربندی نادرست می تواند باعث قفل شدن رایانه شود. اگر اخیراً سخت افزار جدیدی را به رایانه اضافه کرده اید، به طور موقت آن را حذف کنید تا مطمئن شوید که مشکل شما را ایجاد نمی کند.

قبل از تلاش برای حذف هر سخت افزاری، مطمئن شوید که رایانه در Device Manager هیچ تداخلی ندارد.

اگر اخیراً هیچ سخت افزار جدیدی نصب نکرده اید، بهترین راه حل بعدی این است که اجزای خاصی را یکی یکی حذف کنید. به عنوان مثال، ممکن است مودم، کارت شبکه، کارت صدا یا هر کارت توسعه دیگری را حذف کنید زیرا برای کارکرد کامپیوتر ضروری نیستند. رایانه را بدون این کارت ها اجرا کنید تا ببینید آیا آنها باعث ایجاد مشکل شده اند یا خیر. همچنین، سعی کنید هر دستگاه جانبی (وصل شده) را یکی یکی از برق بکشید تا ببینید آیا آنها باعث مشکلات شما می شوند یا خیر.

یک مشکل جدی در ویندوز

اگر پس از انجام توصیه‌های بالا، رایانه همچنان به طور مکرر قفل می‌شود، ویندوز خراب است.  اگر این مراحل اضافی مشکل شما را حل نکرد، پیشنهاد می کنیم از تمام اطلاعات ارزشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و سپس ویندوز را پاک کرده و دوباره نصب کنید.

خرابی سخت افزار

اگر رایانه شما در حین یا پس از نصب سیستم عامل شما به طور غیر عادی خاموش شود، ممکن است اجزای سخت افزاری داخل رایانه شما دچار مشکل شده باشند. اگر چنین است، سخت افزار خراب احتمالاً RAM (حافظه دسترسی تصادفی)، CPU (واحد پردازش مرکزی)، مادربرد یا منبع تغذیه (به ترتیب) است.

اگر از رایانه دیگری که کار می کند به همان قطعات دسترسی دارید، سعی کنید قطعات را تعویض کنید تا سخت افزار معیوب را جدا کنید. در غیر این صورت باید کامپیوتر را سرویس کرده باشید.

0
0