مقدمه ای بر اشیاء – اکسس
معرفی
پایگاه های داده در Access از چهار شی تشکیل شده است: جداول، پرس و جوها، فرم ها و گزارش ها. این اشیاء با هم به شما امکان می دهند داده ها را هر طور که می خواهید وارد، ذخیره، تجزیه و تحلیل و کامپایل کنید.
در این درس، شما در مورد هر یک از چهار شی یاد خواهید گرفت و به نحوه تعامل آنها با یکدیگر برای ایجاد یک پایگاه داده رابطه ای کاملاً کاربردی پی خواهید برد.
جداول
در این مرحله، باید درک کنید که پایگاه داده مجموعه ای از داده ها است که در چندین لیست متصل سازماندهی شده اند. در Access، تمام داده ها در جداول ذخیره می شوند، به این معنی که جداول قلب هر پایگاه داده است.
همچنین ممکن است از قبل بدانید که جداول در ستون های عمودی و ردیف های افقی سازماندهی شده اند.
در Access، سطرها و ستون ها به عنوان رکورد و فیلد نامیده می شوند. یک فیلد چیزی بیش از یک ستون است. این روشی برای سازماندهی اطلاعات بر اساس نوع داده ای است که وجود دارد. هر بخش از اطلاعات در یک فیلد از یک نوع است. برای مثال، هر ورودی در فیلدی به نام First Name یک نام و هر ورودی در فیلدی به نام Street Address یک آدرس خواهد بود.
به همین ترتیب، رکورد چیزی بیش از یک ردیف است. این یک واحد اطلاعات است. هر سلول در یک ردیف معین بخشی از رکورد آن ردیف است.
توجه کنید که چگونه هر رکورد چندین فیلد را در بر می گیرد. حتی اگر اطلاعات هر رکورد در فیلدها سازماندهی شده باشد، به اطلاعات دیگر در آن رکورد تعلق دارد. عدد سمت چپ هر ردیف را می بینید؟ این شماره شناسه است که هر رکورد را مشخص می کند. شماره شناسه برای یک رکورد به هر قسمت از اطلاعات موجود در آن ردیف اشاره دارد.
فرم ها، پرسش ها و گزارش ها
اگرچه جداول همه دادههای شما را ذخیره میکنند، اما سه شیء دیگر – فرمها، پرس و جوها و گزارشها – راههایی برای کار با آنها در اختیار شما قرار میدهند. هر یک از این اشیاء با رکوردهای ذخیره شده در جداول پایگاه داده شما تعامل دارند.
فرم ها
از فرم ها برای وارد کردن، تغییر و مشاهده سوابق استفاده می شود. به احتمال زیاد مجبور شده اید در موارد زیادی فرم ها را پر کنید، مانند هنگام مراجعه به مطب پزشک، درخواست شغل یا ثبت نام در مدرسه. دلیل استفاده زیاد از فرم ها این است که آنها راهی آسان برای راهنمایی افراد به سمت وارد کردن صحیح داده ها هستند. وقتی اطلاعاتی را در یک فرم در Access وارد میکنید، دادهها دقیقاً همان جایی که طراح پایگاه داده میخواهد میرود: در یک یا چند جدول مرتبط.
فرم ها ورود داده ها را آسان تر می کنند. کار با جداول گسترده ممکن است گیج کننده باشد، و هنگامی که جداول متصل دارید، ممکن است لازم باشد برای وارد کردن مجموعه ای از داده ها، همزمان با بیش از یک جداول کار کنید. با این حال، با فرمها میتوان دادهها را به طور همزمان در چندین جدول، همه در یک مکان، وارد کرد. طراحان پایگاه داده حتی میتوانند محدودیتهایی را برای اجزای فرم فردی تعیین کنند تا مطمئن شوند که تمام دادههای مورد نیاز در قالب صحیح وارد شده است. در مجموع، فرم ها به حفظ ثبات و سازماندهی داده ها کمک می کنند، که برای یک پایگاه داده دقیق و قدرتمند ضروری است.
پرس و جوها
کوئری ها روشی برای جستجو و جمع آوری داده ها از یک یا چند جدول هستند. اجرای یک پرس و جو مانند پرسیدن یک سوال دقیق از پایگاه داده شما است. هنگامی که یک پرس و جو در Access ایجاد می کنید، شرایط جستجوی خاصی را برای یافتن دقیقاً داده های مورد نظر خود تعریف می کنید.
کوئری ها بسیار قدرتمندتر از جستجوهای ساده ای هستند که ممکن است در یک جدول انجام دهید. در حالی که جستجو می تواند به شما کمک کند تا نام یک مشتری را در کسب و کار خود پیدا کنید، می توانید برای یافتن نام و شماره تلفن هر مشتری که در هفته گذشته خریدی انجام داده است، پرس و جو کنید. یک پرس و جو که به خوبی طراحی شده باشد می تواند اطلاعاتی را ارائه دهد که ممکن است نتوانید آن را فقط با جستجوی داده های جداول خود پیدا کنید.
گزارش ها
گزارش ها به شما امکان ارائه داده های خود را به صورت چاپی می دهد. اگر تا به حال یک پرینت کامپیوتری از برنامه کلاس یا یک فاکتور چاپ شده از خرید دریافت کرده اید، یک گزارش پایگاه داده را مشاهده کرده اید. گزارش ها مفید هستند زیرا به شما امکان می دهند اجزای پایگاه داده خود را در قالبی خوانا ارائه دهید. حتی می توانید ظاهر گزارش را سفارشی کنید تا از نظر بصری جذاب باشد. Access به شما امکان ایجاد گزارش از هر جدول یا پرس و جو را ارائه می دهد.
همه اش را کنار هم بگذار
حتی اگر ایده خوبی در مورد نحوه استفاده از هر شیء داشته باشید، در ابتدا درک اینکه چگونه همه آنها با هم کار می کنند دشوار است. به یاد داشته باشید که همه آنها با داده های یکسانی کار می کنند کمک می کند. هر قطعه داده ای که یک پرس و جو، فرم یا گزارش استفاده می کند در یکی از جداول پایگاه داده شما ذخیره می شود.
فرم ها به شما این امکان را می دهند که هم داده ها را به جداول اضافه کنید و هم داده های موجود را مشاهده کنید. گزارشها دادهها را از جداول و همچنین از پرسوجوها ارائه میدهند، که سپس دادهها را در همان جداول جستجو و تجزیه و تحلیل میکنند.
این روابط پیچیده به نظر می رسند، اما در واقع آنقدر خوب و طبیعی با هم کار می کنند که ما اغلب متوجه نمی شویم که از اشیاء پایگاه داده متصل استفاده می کنیم. آیا تا به حال از کاتالوگ کارت الکترونیکی برای جستجوی کتاب در کتابخانه استفاده کرده اید؟ به احتمال زیاد، شما جستجوی خود را در چیزی وارد کرده اید که به نظر می رسد:
هنگامی که جستجوی خود را انجام دادید، عبارات جستجوی خود را در فرمی وارد میکردید که سپس یک پرس و جو را بر اساس درخواست شما ایجاد و اجرا کرد. وقتی جستوجو در جداول پایگاهداده برای سوابقی که با جستجوی شما مطابقت داشتند به پایان رسید، گزارشی به شما نشان داده شد که اطلاعاتی را از پرس و جو و جداول مربوطه در این مورد، فهرستی از کتابهایی که با عبارات جستجوی شما مطابقت دارند، استخراج میکرد. شما می توانید ارتباطات بین اشیاء را مانند این نشان دهید:
فرض کنید به جای استفاده از این ابزارها، باید در یک جدول غول پیکر که شامل هر کتاب در سیستم کتابخانه است، جستجو کنید. سوابق مربوطه احتمالاً در بسیاری از جداول پخش میشوند: جدولی برای عنوان و توضیحات کتاب، جدولی حاوی اطلاعاتی که در آن کتابها وارد یا خارج میشوند، و جدولی با هر شعبه از کتابخانه، فقط برای نام بردن چند مورد.
شما باید حداقل سه جدول را جستجو کنید تا کتابی را پیدا کنید، مکان آن را بیاموزید و ببینید آیا ثبت شده است یا خیر! به راحتی می توان تصور کرد که یافتن کتاب مناسب چقدر می تواند دشوار باشد. اگر مراقب نبودید، حتی ممکن است با حذف یا ویرایش تصادفی یک رکورد، چیزی را خراب کنید. به راحتی می توان دید که چگونه اشیاء پایگاه داده این جستجو را قابل مدیریت تر می کند.
در درس مقدمهای بر پایگاههای داده ، مفهوم پایگاهداده رابطهای را مورد بحث قرار دادیم، که پایگاهدادهای است که قادر به درک چگونگی ارتباط مجموعههای مختلف دادهها با یکدیگر است. موقعیتهایی مانند مثال بالا دقیقاً دلیلی است که مردم پایگاههای داده رابطهای را بسیار مفید میدانند. بدون پایگاه داده رابطهای، کار سادهای که باید باشد – جستجوی کتاب و دیدن اینکه آیا آن را بررسی کردهاید و کجاست – بسیار پیچیده و زمانبر میشود. دانستن نحوه استفاده از چهار شی اکسس می تواند حتی کارهای پیچیده را نسبتاً کاربر پسند کند.