آموزش انجماد پانل ها و گزینه های مشاهده در اکسل
معرفی
هر زمان که با دادههای زیادی کار میکنید، مقایسه اطلاعات در کتاب کارتان دشوار است. خوشبختانه، اکسل شامل چندین ابزار از جمله امکان فریز کردن صفحات و تقسیم کاربرگ شما است که مشاهده همزمان محتوا از قسمتهای مختلف کتاب کار شما را آسانتر میکند.
اختیاری: کتاب کار تمرینی ما را دانلود کنید.
برای ثابت کردن ردیف ها:
ممکن است بخواهید همیشه ردیفها یا ستونهای خاصی را در کاربرگ خود ببینید، مخصوصاً سلولهای سرصفحه. با ثابت کردن ردیفها یا ستونها در جای خود، میتوانید در حالی که به مشاهده سلولهای ثابت شده ادامه میدهید، در محتوای خود پیمایش کنید.
- ردیف زیر ردیف(های) مورد نظر برای ثابت کردن را انتخاب کنید. در مثال ما، میخواهیم ردیفهای 1 و 2 را ثابت کنیم، بنابراین ردیف 3 را انتخاب میکنیم.
2. در تب View، دستور Freeze Panes را انتخاب کنید، سپس از منوی کشویی Freeze Panes را انتخاب کنید.
3. همانطور که با خط خاکستری نشان داده شده است، ردیف ها در جای خود ثابت می شوند. میتوانید در حالی که به مشاهده ردیفهای ثابت در بالا ادامه میدهید، کاربرگ را به پایین اسکرول کنید. در مثال ما، تا ردیف 18 به پایین را پیمایش کردهایم.
برای ثابت کردن ستون ها:
- ستونی را در سمت راست ستون(های) مورد نظر برای ثابت کردن انتخاب کنید. در مثال ما، میخواهیم ستون A را ثابت کنیم، بنابراین ستون B را انتخاب میکنیم.
2. در تب View، دستور Freeze Panes را انتخاب کنید، سپس از منوی کشویی Freeze Panes را انتخاب کنید.
3. همانطور که با خط خاکستری نشان داده شده است، ستون در جای خود ثابت می شود. در حالی که همچنان به مشاهده ستون ثابت در سمت چپ ادامه میدهید، میتوانید در صفحه کاری پیمایش کنید. در مثال ما به ستون E رفته ایم.
اگر فقط باید ردیف بالا (ردیف 1) یا ستون اول (ستون A) را در کاربرگ ثابت کنید، می توانید به سادگی Freeze Top Row یا Freeze First Column را از منوی کشویی انتخاب کنید.
برای باز کردن حالت انجماد:
اگر میخواهید گزینه نمای دیگری را انتخاب کنید، ممکن است ابتدا لازم باشد صفحهگسترده را با باز کردن قابها بازنشانی کنید. برای بازکردن سطرها یا ستونها، روی فرمان Freeze Panes کلیک کنید، سپس Unfreeze Panes را از منوی کشویی انتخاب کنید.
سایر گزینه های مشاهده
اگر کتاب کار شما حاوی مطالب زیادی است، گاهی اوقات مقایسه بخش های مختلف دشوار است. اکسل شامل گزینههای اضافی برای آسانتر کردن مشاهده و مقایسه کتابهای کاری شما است. به عنوان مثال، می توانید انتخاب کنید که یک پنجره جدید برای کتاب کار خود باز کنید یا یک کاربرگ را به صفحات جداگانه تقسیم کنید.
برای باز کردن یک پنجره جدید برای کتاب کار فعلی:
اکسل به شما امکان می دهد چندین پنجره را برای یک کتاب کار به طور همزمان باز کنید. در مثال خود، از این ویژگی برای مقایسه دو کاربرگ متفاوت از یک کتاب کار استفاده می کنیم.
- روی تب View در نوار کلیک کنید، سپس دستور New Window را انتخاب کنید.
2. یک پنجره جدید برای کتاب کار ظاهر می شود.
3. اکنون می توانید کاربرگ های مختلف را از یک کتاب کار در سراسر ویندوز مقایسه کنید. در مثال ما، کاربرگ 2013 Sales Detailed View را برای مقایسه فروش 2012 و 2013 انتخاب می کنیم.
اگر چندین پنجره به طور همزمان باز دارید، می توانید از دستور Arrange All برای مرتب کردن سریع آنها استفاده کنید.
برای تقسیم یک کاربرگ:
گاهی اوقات ممکن است بخواهید بخش های مختلف یک کتاب کار را بدون ایجاد یک پنجره جدید مقایسه کنید. دستور Split به شما این امکان را می دهد که کاربرگ را به چندین صفحه تقسیم کنید که به طور جداگانه اسکرول می کنند.
- سلولی را که می خواهید کاربرگ را در آن تقسیم کنید انتخاب کنید. در مثال خود، سلول D6 را انتخاب می کنیم.
2. روی تب View در نوار کلیک کنید، سپس دستور Split را انتخاب کنید.
3. کتاب کار به بخش های مختلف تقسیم می شود. می توانید با استفاده از نوارهای پیمایش در هر صفحه به طور جداگانه پیمایش کنید و به شما امکان می دهد بخش های مختلف کتاب کار را با هم مقایسه کنید.
4. پس از ایجاد یک تقسیم، می توانید برای تغییر اندازه هر بخش، تقسیم کننده های عمودی و افقی را کلیک کرده و بکشید.
برای حذف تقسیم، دوباره روی دستور Split کلیک کنید.
چالش!
در فایل مثال ما، داده های فروش زیادی وجود دارد. برای این چالش، میخواهیم بتوانیم دادههای سالهای مختلف را در کنار هم مقایسه کنیم. برای انجام این:
- کتاب کار تمرینی ما را باز کنید.
- یک پنجره جدید برای کتاب کار خود باز کنید.
- ستون اول را ثابت کنید و از نوار اسکرول افقی برای مشاهده فروش از سال 2015 استفاده کنید.
- ستون اول را از حالت انجماد خارج کنید.
- سلول G17 را انتخاب کنید و بر روی Split کلیک کنید تا کاربرگ به چندین پنجره تقسیم شود. نکته : این باید کاربرگ را بین ردیفهای 16 و 17 و ستونهای F و G تقسیم کند.
- از نوار اسکرول افقی در سمت راست پایین پنجره برای جابجایی کاربرگ استفاده کنید تا ستون N که حاوی دادههای ژانویه 2015 است، در کنار ستون F قرار گیرد.
- یک پنجره جدید برای کتاب کار خود باز کنید و برگه فروش 2012-2013 را انتخاب کنید.
- پنجره های خود را طوری حرکت دهید که کنار هم قرار گیرند. اکنون می توانید داده های ماه های مشابه را از چندین سال مختلف مقایسه کنید. صفحه نمایش شما باید چیزی شبیه به این باشد: