مبانی سلول ها در اکسل

معرفی

هر زمان که با Excel کار می کنید، اطلاعات یا محتوا را در سلول ها وارد می کنید. سلول ها بلوک های ساختمانی اصلی یک کاربرگ هستند. برای محاسبه، تجزیه و تحلیل و سازماندهی داده ها در اکسل، باید اصول اولیه سلول ها و محتوای سلولی را بیاموزید.

اختیاری: کتاب کار تمرینی ما را دانلود کنید.

شناخت سلول ها

هر کاربرگ از هزاران مستطیل تشکیل شده است که به آنها سلول می گویند. سلول محل تلاقی یک سطر و یک ستون است. به عبارت دیگر، جایی است که یک سطر و ستون به هم می رسند.

ستون ها با حروف (A، B، C) مشخص می شوند، در حالی که ردیف ها با اعداد (1، 2، 3) مشخص می شوند. هر سلول بر اساس ستون و ردیف خود نام – یا آدرس سلول – خود را دارد. در مثال زیر، سلول انتخاب شده ستون C و ردیف 5 را قطع می کند، بنابراین آدرس سلول C5 است.

معرفی سلول

توجه داشته باشید که آدرس سلول نیز در کادر Name در گوشه سمت چپ بالا ظاهر می‌شود و زمانی که سلول انتخاب می‌شود، عنوان ستون و ردیف سلول برجسته می‌شود.

همچنین می توانید چندین سلول را همزمان انتخاب کنید. گروهی از سلول ها به عنوان محدوده سلولی شناخته می شوند. به جای یک آدرس سلولی منفرد، به محدوده سلولی با استفاده از آدرس سلولی اولین و آخرین سلول در محدوده سلولی که با یک دو نقطه از هم جدا شده اند، اشاره خواهید کرد. به عنوان مثال، یک محدوده سلولی که شامل سلول های A1، A2، A3، A4 و A5 می شود، به صورت A1:A5 نوشته می شود. به محدوده سلول های مختلف زیر نگاهی بیندازید:

  • محدوده سلولی A1:A8

محدوده سلول

  • محدوده سلولی A1:F1

معرفی محدوده سلول

  • محدوده سلولی A1:F8

اگر ستون‌های صفحه‌گسترده شما با اعداد به جای حروف برچسب‌گذاری شده‌اند، باید سبک مرجع پیش‌فرض اکسل را تغییر دهید. 

برای انتخاب یک سلول:

برای وارد کردن یا ویرایش محتوای سلول، ابتدا باید سلول را انتخاب کنید.

  1. برای انتخاب یک سلول کلیک کنید. در مثال خود، سلول D9 را انتخاب می کنیم.
  2. حاشیه ای در اطراف سلول انتخاب شده ظاهر می شود و عنوان ستون و عنوان ردیف برجسته می شود. تا زمانی که روی سلول دیگری در کاربرگ کلیک نکنید، سلول انتخاب شده باقی می ماند.

انتخاب سلول

همچنین می توانید سلول ها را با استفاده از کلیدهای جهت دار روی صفحه کلید خود انتخاب کنید.

برای انتخاب محدوده سلولی:

گاهی اوقات ممکن است بخواهید گروه بزرگتری از سلول ها یا محدوده سلولی را انتخاب کنید.

  1. کلیک کنید و ماوس را بکشید تا تمام سلول های مجاوری که می خواهید انتخاب کنید برجسته شون . در مثال خود، محدوده سلولی B5:C18 را انتخاب می کنیم.
  2. ماوس را رها کنید تا محدوده سلولی مورد نظر را انتخاب کنید. سلول های انتخاب شده باقی خواهند ماند تا زمانی که روی سلول دیگری در کاربرگ کلیک کنید.

انتخاب محدوده سلول

محتوای سلولی

هر اطلاعاتی که در یک صفحه گسترده وارد می کنید در یک سلول ذخیره می شود. هر سلول می تواند حاوی انواع مختلفی از محتوا باشد، از جمله متن، قالب بندی، فرمول ها و توابع.

  • متنسلول‌ها می‌توانند حاوی متن، مانند حروف، اعداد و تاریخ باشند.

قالب بندی سلول

  • ویژگی‌های قالب‌بندیسلول‌ها می‌توانند دارای ویژگی‌های قالب‌بندی باشند که نحوه نمایش حروف، اعداد و تاریخ‌ها را تغییر می‌دهند. برای مثال، درصدها می توانند به صورت 0.15 یا 15 درصد ظاهر شوند. حتی می‌توانید متن یا رنگ پس‌زمینه سلول را تغییر دهید. 

فرمت دهی جدول سلول

  • فرمول ها و توابع: سلول ها می توانند حاوی فرمول ها و توابعی باشند که مقادیر سلول ها را محاسبه می کنند. در مثال ما، SUM(B2:B8) مقدار هر سلول را در محدوده سلول B2:B8 اضافه می کند و مقدار کل را در سلول B9 نمایش می دهد.

فرمت فرمول در سلول

برای درج محتوا:
  1. برای انتخاب یک سلول کلیک کنید. در مثال خود، سلول F9 را انتخاب می کنیم.

جایگذاری در سلول انتخابی

      2. چیزی را در سلول انتخاب شده تایپ کنید، سپس Enter را در صفحه کلید خود فشار دهید. محتوا در سلول و نوار فرمول ظاهر می شود. همچنین می توانید محتوای سلول را در نوار فرمول وارد کرده و ویرایش کنید.

پایان جایگذاری در سلول

برای حذف (یا پاک کردن) محتوای سلول:
  1. سلول(های) را با محتوایی که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید. در مثال خود، محدوده سلولی A10:H10 را انتخاب می کنیم.

پاک کردن سلول انتخابی

      2. دستور Clear را در تب Home انتخاب کنید، سپس روی Clear Contents کلیک کنید.

دستور clear

3. محتویات سلول حذف خواهد شد.

انجام پاکسازی سلول

همچنین می‌توانید از کلید Delete روی صفحه‌کلید خود برای حذف همزمان محتوا از چندین سلول استفاده کنید. کلید Backspace هر بار فقط محتوا را از یک سلول حذف می کند.

برای حذف سلول ها:

یک تفاوت مهم بین حذف محتوای یک سلول و حذف خود سلول وجود دارد. اگر کل سلول را حذف کنید، سلول های زیر آن جابه جا می شوند تا شکاف ها را پر کنند و سلول های حذف شده را جایگزین کنند.

  1. سلول(هایی) را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید. در مثال خود، A10:H10 را انتخاب می کنیم.

انتخاب و حذف سلول

2. دستور Delete را از تب Home در نوار روبان انتخاب کنید.

دستور delete

       3. سلول های زیر به سمت بالا جابه جا می شوند و شکاف ها را پر می کنند.

انجام جذف سلول

برای کپی و جایگذاری محتوای سلول:

اکسل به شما امکان می دهد محتوایی را که قبلاً وارد صفحه گسترده شما شده است کپی کنید و این محتوا را در سلول های دیگر جای گذاری کنید، که می تواند در وقت و تلاش شما صرفه جویی کند.

  1. سلول(های) مورد نظر برای کپی را انتخاب کنید. در مثال خود، F9 را انتخاب می کنیم.

انتخاب copy

      2. روی دستور Copy در تب Home کلیک کنید یا Ctrl+C را روی صفحه کلید خود فشار دهید.

دستور copy

      3. سلول(هایی) را که می خواهید محتوا را در آن جایگذاری کنید انتخاب کنید. در مثال خود، F12:F17 را انتخاب می کنیم. سلول(های) کپی شده یک کادر چین دار در اطراف خود خواهند داشت.

کپی و رونویسی

      4. روی دستور Paste در تب Home کلیک کنید یا Ctrl+V را روی صفحه کلید خود فشار دهید.

دستور رونویسی و کپی

      5. محتوا به سلول های انتخاب شده چسبانده می شود.

انجام  رونویسی

برای دسترسی به گزینه های اضافی paste:

همچنین می‌توانید به گزینه‌های چسباندن اضافی دسترسی داشته باشید، که مخصوصاً هنگام کار با سلول‌هایی که حاوی فرمول یا قالب‌بندی هستند، راحت هستند. کافیست روی فلش کشویی روی دستور Paste کلیک کنید تا این گزینه ها را ببینید.

بیشتر paste

به جای انتخاب دستورات از نوار، می‌توانید با کلیک راست به سرعت به دستورات دسترسی پیدا کنید. به سادگی سلول(هایی) را که می خواهید فرمت کنید انتخاب کنید، سپس روی ماوس کلیک راست کنید. یک منوی کشویی ظاهر می شود، که در آن چندین دستور را پیدا خواهید کرد که روی نوار نیز قرار دارند.

راست کلیک paste

برای برش و چسباندن محتوای سلول:

بر خلاف کپی و چسباندن، که محتوای سلول را کپی می کند، برش به شما امکان می دهد محتوا را بین سلول ها جابجا کنید.

  1. سلول(هایی) را که می خواهید برش دهید انتخاب کنید. در مثال خود، G5:G6 را انتخاب می کنیم.
  2. روی ماوس کلیک راست کرده و دستور Cut را انتخاب کنید. همچنین می توانید از این دستور در تب Home استفاده کنید یا Ctrl+X را روی صفحه کلید خود فشار دهید.

cut

      3. سلول هایی را که می خواهید محتوا را در آن جایگذاری کنید انتخاب کنید. در مثال خود، F10:F11 را انتخاب می کنیم. سلول های برش خورده اکنون یک کادر چین دار در اطراف خود خواهند داشت.

      4. روی ماوس کلیک راست کرده و دستور Paste را انتخاب کنید. همچنین می توانید از این دستور در تب Home استفاده کنید یا کلیدهای Ctrl+V را روی صفحه کلید خود فشار دهید.

دستور paste در راست کلیک

      5. محتوای برش داده شده از سلول های اصلی حذف می شود و در سلول های انتخاب شده جای می گیرد.

پایان paste در سلول

برای کشیدن و رها کردن سلول ها:

به جای برش، کپی و چسباندن، می توانید سلول ها را بکشید و رها کنید تا محتویات آنها را جابجا کنید.

  1. سلول(هایی) را که می خواهید جابجا کنید انتخاب کنید. در مثال خود، H4:H12 را انتخاب می کنیم.
  2. ماوس را روی مرز سلول(های) انتخاب شده نگه دارید تا زمانی که ماوس به یک اشاره گر با چهار فلش تبدیل شود.

انتخاب drag

      3. کلیک کنید و سلول ها را به محل مورد نظر بکشید. در مثال خود، آنها را به G4:G12 منتقل می کنیم.

کشیدن

      4. ماوس را رها کنید. سلول ها در محل انتخاب شده رها می شوند.

پایان کشیدن

برای استفاده از دسته fill:

اگر محتوای سلول را در سلول‌های مجاور در همان سطر یا ستون کپی می‌کنید، دسته fill جایگزین خوبی برای دستورات کپی و چسباندن است.

  1. سلول(های) حاوی محتوایی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید، سپس ماوس را روی گوشه سمت راست پایین سلول قرار دهید تا دسته fill ظاهر شود.

انتخاب fill

      2. روی دسته fill کلیک کرده و بکشید تا تمام سلول هایی که می خواهید پر کنید انتخاب شد. در مثال خود، G13:G17 را انتخاب می کنیم.

پایین کشیدن دسته fill

      3. ماوس را رها کنید تا سلول های انتخاب شده پر شود.

پایان دسته fill

برای ادامه یک سری با دسته fill:

از دسته fill نیز می توان برای ادامه یک سری استفاده کرد. هر زمان که محتوای یک سطر یا ستون از ترتیب متوالی پیروی کند، مانند اعداد (1، 2، 3) یا روزها (دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه)، دسته handle می تواند حدس بزند که چه چیزی باید در این سری بیاید. در بیشتر موارد، قبل از استفاده از دسته fill، برای کمک به اکسل در تعیین ترتیب سری، باید چندین سلول را انتخاب کنید. بیایید به یک مثال نگاه کنیم:

  1. محدوده سلولی را انتخاب کنید که شامل مجموعه ای است که می خواهید ادامه دهید. در مثال خود، E4:G4 را انتخاب می کنیم.
  2. برای ادامه سری روی دسته fill کلیک کرده و بکشید.

      3. ماوس را رها کنید. اگر اکسل این سری را فهمید، در سلول های انتخاب شده ادامه می یابد. در مثال ما، اکسل Part 4 ،Part 5 و Part 6 را به H4:J4 اضافه کرد.

همچنین می توانید به جای کلیک کردن و کشیدن روی دسته fill دوبار کلیک کنید. این می تواند برای صفحات گسترده بزرگتر مفید باشد، جایی که کلیک کردن و کشیدن ممکن است نامناسب باشد.

چالش!
  1. کتاب کار تمرینی ما را باز کنید.
  2. سلول D6 را انتخاب کرده و hlee را تایپ کنید.
  3. محتویات ردیف 14 را پاک کنید.
  4. حذف ستون G.
  5. با استفاده از برش و چسباندن یا کشیدن و رها کردن، محتویات ردیف 18 را به ردیف 14 منتقل کنید.
  6. از دسته fill برای قرار دادن X در سلول های F9:F17 استفاده کنید.
  7. وقتی کارتان تمام شد، کتاب کار شما باید به شکل زیر باشد:

نتیجه چالش

0
0