این صفحه برای کمک به شما در عیب یابی اولیه شبکه و NIC (کارت رابط شبکه) طراحی شده است. با این حال، به دلیل تنوع سخت افزار شبکه، تنظیمات شبکه، سیستم عامل ها و تنظیمات، ممکن است تمام اطلاعات زیر برای شبکه یا سیستم عامل شما اعمال نشود.
منابع آداپتور
برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید
اتصالات را تأیید کنید
شبکه سیمی
اگر این یک شبکه سیمی است، بررسی کنید که کابل شبکه به درستی وصل شده است و مطمئن شوید که LED (دیود ساطع کننده نور) در کنار جک شبکه به درستی روشن شده است. به عنوان مثال، یک کارت شبکه رایانه رومیزی با یک LED سبز جامد یا چراغ معمولاً نشان می دهد که کارت یا متصل است یا سیگنال دریافت می کند. اگر چراغ سبز چشمک می زند، این نشان دهنده انتقال داده است. تصویر یک پورت LAN (شبکه محلی) با دو نشانگر LED در کنار پورت RJ-45 را نشان می دهد. با این پورت، یک LED در صورت اتصال صحیح روشن می شود و یکی در هنگام انتقال داده چشمک می زند.
اگر چراغی وجود نداشته باشد یا نارنجی یا قرمز باشد، ممکن است کارت خراب باشد، به درستی متصل نشده باشد، یا سیگنالی از شبکه دریافت نکند. اگر در شبکه کوچکی هستید و میتوانید هاب، سوئیچ یا روتر را بررسی کنید، بررسی کنید که کابلها به درستی وصل شدهاند و برق دارد. اگر پس از بررسی اتصالات، نشانگرهای LED بد ظاهر شوند، ممکن است آداپتور شبکه، پورت یا کابل معیوب باشد.
شبکه بی سیم
اگر از لپ تاپ با شبکه بی سیم استفاده می کنید، به دنبال دکمه Wi-Fi لپ تاپ بگردید و مطمئن شوید که روشن است. بسیاری از لپتاپها دارای دکمه Wi-Fi هستند که امکان روشن و خاموش شدن شبکه بیسیم را فراهم میکند. دکمه Wi-Fi ممکن است بالای صفحه کلید، در لبه جلویی لپ تاپ یا با یک کلید F یکپارچه باشد. تصاویر نمونه هایی از دکمه Wi-Fi و نشانگر Wi-Fi روی کلید F هستند که فعال هستند.
اگر دکمه روشن است، با کلیک راست روی نماد شبکه در ناحیه اعلان ویندوز و کلیک بر روی «.Connect to a network»، مطمئن شوید که از نقطه اتصال Wi-Fi درست استفاده میکنید. معمولاً شبکه ای با قوی ترین اتصال (بیشترین نوارها) روتر بی سیم شماست.
در نهایت، هنگام اتصال به اکثر شبکه های بی سیم، باید رمز عبور مناسب SSID (شناسه مجموعه سرویس) را برای اتصال به شبکه وارد کنید. اگر رمز عبور اشتباه وارد شود، نمی توانید به شبکه دسترسی پیدا کنید.
عملکرد آداپتور
بررسی کنید که کارت شبکه بتواند با استفاده از دستور ping خود را پینگ کند. کاربران ویندوز می توانند کامپیوتر را از خط فرمان ویندوز پینگ کنند. کاربران یونیکس و لینوکس می توانند از پوسته پینگ کنند.
برای پینگ کردن کارت یا لوکال هاست یکی از دستورات زیر را تایپ کنید:
ping 127.0.0.1
مورد اول
مورد دوم
یا
ping localhost
اجرای هر یک از دستورات بالا باید از کارت شبکه پاسخ بگیرد. اگر خطایی دریافت کردید یا انتقال ناموفق بود، کارت شبکه به درستی متصل نیست، درایورهای نادرست یا قدیمی نصب شده است یا معیوب است.
مطمئن شوید که کارت شبکه به طور فیزیکی در رایانه به درستی نصب شده است و آن را جدا کرده و دوباره آن را وارد کنید. وب سایت سازنده کارت شبکه را برای آخرین درایورها بررسی کنید و آن درایورها را نصب کنید. اگر کارت شبکه معیوب است باید تعویض شود.
به روتر متصل شوید
اگر شبکه شما روتر دارد، مطمئن شوید که کامپیوتر با دستورات زیر به روتر متصل است.
آدرس روتر را مشخص کنید
با استفاده از دستور ipconfig (یا دستور ifconfig برای لینوکس)، آدرس روتر را با نگاه کردن به آدرس Gateway تعیین کنید. در زیر مراحل برای کاربران مایکروسافت ویندوز آورده شده است. کاربران لینوکس می توانند ipconfig را جایگزین ifconfig کنند.
- خط فرمان ویندوز را باز کنید.
در خط فرمان، ipconfig را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. خروجی مشابه مثال زیر باید ظاهر شود.
Ethernet adapter Local Area Connection:
Connection-specific DNS Suffix . : computerhope.com.
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.103
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Default Gateway آدرس روتر شماست. اکثر روترهای خانگی یک آدرس دروازه دارند که با 192.168 شروع می شود، مانند آدرس نشان داده شده در بالا. با فرض اینکه آدرس دروازه شما 192.168.1.1 است، سعی کنید با اجرای دستور زیر روتر را پینگ کنید تا ببینید آیا می تواند اطلاعات را ارسال و دریافت کند یا خیر.
ping 192.168.1.1
اگر از روتر پاسخ دریافت کردید، ارتباط بین روتر و رایانه شما خوب است و می توانید به مرحله بعدی بروید.
اگر پاسخی از روتر دریافت نکردید، یا روتر به درستی تنظیم نشده است یا اتصال بدی بین روتر و رایانه وجود دارد. با دنبال کردن مراحل زیر، روتر خود را بازنشانی کنید تا مطمئن شوید که مشکلی برای روتر شما نیست.
- برق کامپیوتر را قطع کنید و آن را خاموش کنید.
- برق روتر و مودم کابلی یا مودم DSL خود را قطع کنید.
- کابل های برق را به مدت 10-15 ثانیه قطع کنید و سپس مودم و سپس روتر خود را دوباره وصل کنید.
- در نهایت، کامپیوتر خود را دوباره روشن کنید و این مرحله را تکرار کنید تا ببینید آیا می توانید روتر خود را پینگ کنید یا خیر.
اگر شبکه بیسیم دارید و نمیتوانید با استفاده از مراحل بالا، روتر بیسیم خود را پینگ کنید، رایانه را دوباره خاموش کنید. کامپیوتر را مستقیماً با استفاده از کابل اترنت به روتر وصل کنید. اگر این کار نکرد، با سازنده روتر برای پشتیبانی یا تعویض بیشتر تماس بگیرید.
فایروال
اگر شبکه رایانه شما از فایروال استفاده می کند، مطمئن شوید که همه پورت های مورد نیاز باز هستند، به خصوص پورت 80، که پورت HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) است. در صورت امکان، نرم افزار فایروال را غیرفعال کنید یا کامپیوتر را از فایروال جدا کنید تا مطمئن شوید که باعث مشکلات شبکه نمی شود.
اینترنت کار نمی کند
اگر نمی توانید روتر را پینگ کنید و نمی توانید به اینترنت وصل شوید، یا روتر شما به درستی پیکربندی نشده است یا ISP مشکل دارد.
اگر اینترنت شما کار می کرد اما اخیراً قطع شده است، چند دقیقه به آن فرصت دهید تا مطمئن شوید که قطعی موقتی نیست. اگر پس از چند دقیقه انتظار همچنان مشکل داشتید و هنوز برق روتر و مودم خود را قطع نکرده اید، مراحل زیر را دنبال کنید.
- برق کامپیوتر را قطع کنید و آن را خاموش کنید.
- کابل برق را از روتر و مودم کابلی یا مودم DSL جدا کنید.
- کابل های برق را به مدت 10-15 ثانیه قطع کنید، مودم خود را دوباره وصل کنید و دوباره روتر خود را وصل کنید.
- در نهایت، کامپیوتر خود را روشن کنید و ببینید آیا می توانید روتر خود را پینگ کنید یا خیر.
اگر پس از انجام مراحل بالا باز هم اینترنت کار نمی کند، خط فرمان را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید.
ping google.com
با اجرای دستور بالا باید از گوگل پاسخ دریافت کنید. اگر پاسخی دریافت کردید، این نشان می دهد که اینترنت کار می کند. با این حال، ممکن است در مرورگر اینترنتی که برای مرور اینترنت استفاده می کنید با مشکل مواجه شده باشید. یک مرورگر جایگزین مانند فایرفاکس یا کروم را امتحان کنید.
اگر از Google پاسخی دریافت نکردید، روتر یا مودم شما به اینترنت دسترسی ندارد. اگر روتر دارید، مطمئن شوید که روتر شما DHCP (پروتکل پیکربندی میزبان پویا) را فعال کرده باشد و آدرس WAN (شبکه وسیع) یا Gateway آدرس ISP مناسب باشد.
در نهایت، اگر انجام مراحل بالا کمکی نکرد، با ISP خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که مشکلی در انتهای آنها وجود ندارد و در مورد تنظیمات خاص به شما کمک کند.
عیب یابی اضافی
اگر کاربر ویندوز هستید از دستور tracert یا اگر کاربر نسخه لینوکس یا یونیکس هستید از دستور traceroute به عنوان روش دیگری برای تعیین مشکلات شبکه استفاده کنید. این دستور به شما یک نمای کلی از هر یک از دستگاهها (روترها) که یک بسته از طریق شبکه منتقل میشود (هپ) میدهد. همچنین میتواند ایدهای درباره محل وجود مشکل در شبکه شما یا خارج از شبکه شما ارائه دهد.
برای استفاده از این دستور باید در خط فرمان باشید و بسته به سیستم عامل خود یکی از دستورات زیر را تایپ کنید.
tracert google.com
یا
traceroute google.com
در صورت موفقیت آمیز بودن، هر پرش بین رایانه و دستگاه های شبکه باید ظاهر شود. هنگامی که اتصال با مشکل مواجه شد، با بررسی لیست traceroute مشخص کنید که چه دستگاهی باعث این مشکل شده است.