موارد زیادی وجود دارد که باعث می شود اتصال Wi-Fi از کار بیفتد. در زیر به ترتیب رایج ترین مراحل برای رفع این مشکل اشاره شده است.

Wi-Fi در دستگاه فعال نیست

اکثر لپ‌تاپ‌های مدرن دکمه‌ای دارند که وای‌فای رایانه شما را به عنوان یک ویژگی امنیتی روشن و خاموش می‌کند. با نگاه کردن به هر دکمه یا نشانگر چراغ وضعیت، مطمئن شوید که Wi-Fi شما روشن است. معمولاً در صورت فعال شدن، نور آبی یا سبز خواهد بود.

بررسی کنید که اتصال بی سیم فعال است

در ویندوز، با کلیک روی Start، تایپ network connection در کادر متنی Search و کلیک کردن روی گزینه View network connections، مطمئن شوید که اتصال غیرفعال نیست.

نکته

در ویندوز 8، اتصال شبکه را در هر نقطه از صفحه شروع تایپ کنید و گزینه View network connections را در نتایج جستجو انتخاب کنید.

نکته

در ویندوز 10، وضعیت شبکه را در کادر متنی جستجو در کنار Start تایپ کنید و Enter را فشار دهید. در پنجره وضعیت، در قسمت Change your network settings، روی گزینه Change adapter options کلیک کنید.

در پنجره Network Connections، اگر اتصال بی سیم شما در لیست است، روی آن کلیک راست کرده و Enable را انتخاب کنید. اگر «,Disable» را مشاهده کردید، اتصال شبکه از قبل فعال شده است.

بررسی کنید که SSID و کلید امنیتی صحیح هستند

اگر لیست اتصالات بی سیم شما چندین شبکه بی سیم موجود را نشان می دهد، مطمئن شوید که به SSID مناسب (شناسه مجموعه سرویس) وصل شده اید و کلید امنیتی صحیح را وارد کرده اید. اگر به روتر همسایه متصل می شوید یا کلید امنیتی را اشتباه وارد می کنید، لپ تاپ نمی تواند به شبکه متصل شود.

مطمئن شوید که اینترنت کار می کند

اگر می توانید به دستگاه Wi-Fi خود وصل شوید، اما اینترنت شما کار نمی کند، ممکن است مشکل از سرویس اینترنت شما باشد و نه رایانه شما. با اطمینان از اینکه دستگاه دیگری مانند رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت دیگری می تواند به اینترنت متصل شود، تأیید کنید که اتصال اینترنت کار می کند. اگر اینترنت روی دستگاه دیگری کار می کند، می توان تصور کرد که مشکل از رایانه است.

اگر اینترنت روی هیچ دستگاهی کار نمی کند، ممکن است مشکلی در روتر، مودم یا ISP (ارائه دهنده خدمات اینترنت) وجود داشته باشد. برای کمک به عیب یابی مشکلات مربوط به مشکلات اتصال اینترنت خود، با تیم پشتیبانی فنی ISP خود تماس بگیرید.

ریست کردن مودم و روتر

برای یک مودم DSL، مودم کابلی یا روتر شبکه غیرمعمول نیست که با مشکلاتی مواجه شود که مانع از اتصال یک یا چند دستگاه به شبکه می شود. برای کمک به تأیید عدم وجود مشکل، برق را از پشت مودم و روتر قطع کنید. پس از قطع، 10-15 ثانیه صبر کنید و دوباره برق را وصل کنید. چند دقیقه صبر کنید تا مودم و روتر دوباره به اینترنت وصل شوند، سپس اتصال اینترنت را روی رایانه خود آزمایش کنید. اگر همچنان مشکل دارید، کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید.

فایروال ها را غیر فعال کنید

نصب بیش از یک فایروال نرم افزاری روی کامپیوتر می تواند مشکلات زیادی را در اتصال شبکه شما ایجاد کند. برای کمک به تأیید اینکه مشکلی نیست، پیشنهاد می کنیم به طور موقت فایروال های رایانه را غیرفعال کنید. فایروال ویندوز یا هر فایروال همراه با برنامه های امنیتی را غیرفعال کنید.

ویندوز را به نسخه قبلی بازیابی کنید

اگر از مایکروسافت ویندوز استفاده می‌کنید و Wi-Fi در گذشته کار می‌کرد، سعی کنید ویندوز را به نسخه قبلی بازیابی کنید. گاهی اوقات، نرم‌افزار یا تنظیمات بد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در آداپتور Wi-Fi شما یا مشکلاتی در دسترسی ویندوز به اتصال به اینترنت شده باشد.

دستگاه و درایورهای بی سیم را دوباره نصب کنید

درایورهای خراب یا مشکلات درایورهای بی سیم یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است نتوانید هیچ شبکه Wi-Fi را ببینید یا در شناسایی کارت بی سیم خود مشکل دارید. با دنبال کردن مراحل زیر مطمئن شوید که مشکل درایور ندارید.

دستگاه را بردارید و اجازه دهید ویندوز دوباره کارت وای فای را شناسایی کند
  1. Windows Device Manager را باز کنید.
  2. در Device Manager، بخش Network adapters را گسترش دهید تا همه دستگاه‌های شبکه را ببینید.
  3. آداپتور شبکه Wi-Fi یا Wireless خود را برجسته کنید و کلید Delete را فشار دهید تا دستگاه حذف شود. اگر کادری برای حذف نصب درایورها وجود دارد، فعلاً آن را بدون علامت بگذارید.
  4. پس از حذف دستگاه، تمام پنجره ها را ببندید، کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و اجازه دهید ویندوز دوباره کارت شبکه را شناسایی و نصب کند.

اگر اجازه دادن به ویندوز برای شناسایی و نصب مجدد کارت وایرلس مشکل شما را حل نکرد، ممکن است این مشکل خود درایورها باشد. برای نصب مجدد کارت شبکه و درایورهای بی سیم مراحل زیر را دنبال کنید.

جدیدترین درایورهای شبکه را دوباره نصب کنید
  1. درایورهای شبکه را برای آداپتور شبکه خود بیابید و دانلود کنید. در صورت امکان، توصیه می کنیم درایورها را مستقیماً از سازنده (به عنوان مثال Dell، HP (Hewlett-Packard)، Linksys یا Netgear) دریافت کنید.
  2. Windows Device Manager را باز کنید.
  3. در Device Manager، بخش Network adapters را گسترش دهید تا همه دستگاه‌های شبکه را ببینید.
  4. آداپتور شبکه Wi-Fi یا Wireless خود را برجسته کنید و کلید Delete را فشار دهید تا دستگاه حذف شود. اگر کادری برای حذف نصب درایورها وجود دارد، کادر را علامت بزنید.
  5. پس از حذف دستگاه، تمام پنجره های باز را ببندید و درایورهای دانلود شده را نصب کنید. اگر یک فایل راه اندازی یا اجرایی برای درایورها وجود دارد، آن را اجرا کنید.
  6. کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و اتصال اینترنت را تست کنید تا ببینید کار می کند یا خیر.
تغییر موقعیت روتر یا کامپیوتر بی سیم

اگر رایانه شما در حفظ سیگنال قوی با روتر بی سیم شما مشکل دارد، می تواند باعث مشکلات اتصال شود. با تلاش برای تغییر موقعیت روتر و آنتن های آن، مطمئن شوید که این مشکلی ندارد.

اگر مشکل قدرت سیگنال دارید، یک تقویت کننده برد (تکرارکننده) برای خانه یا محل کار خود تهیه کنید تا مطمئن شوید که همه مناطق سیگنال قوی دریافت می کنند. همچنین می‌توانید فرکانس روتر را تغییر دهید تا تداخل سیگنال دستگاه‌های بی‌سیم را کاهش دهید.

لپ تاپ را هارد ریست کنید

اگر لپ تاپ دارید، با دنبال کردن مراحل زیر سعی کنید آن را به سختی ریست کنید.

  1. کامپیوتر را خاموش کنید.
  2. هنگامی که لپ تاپ خاموش است، آداپتور برق متناوب را جدا کرده و باتری را خارج کنید.
  3. پس از خارج کردن باتری و جدا کردن سیم برق، کامپیوتر را به مدت 30 ثانیه خاموش کنید. در حالت خاموش، دکمه پاور را در فواصل 5 تا 10 ثانیه فشار دهید و نگه دارید.
  4. پس از 30 ثانیه باتری را دوباره در رایانه قرار دهید و سیم برق را وصل کنید.
  5. لپ تاپ را روشن کنید و همانطور که کامپیوتر در حال بوت شدن است، وارد تنظیمات CMOS شوید.
  6. در تنظیمات CMOS، تنظیمات CMOS را به تنظیمات پیش فرض بازنشانی کنید، تنظیمات را ذخیره کنید و سپس از تنظیمات خارج شوید.

اگر Wi-Fi شما هنوز کار نمی کند، آداپتور Wi-Fi را از Device Manager حذف کنید و لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید تا ببینید آیا ویندوز دوباره آداپتور Wi-Fi را شناسایی می کند یا خیر.

سیستم عامل روتر را ارتقا دهید

اگر هرگز با اتصال کامپیوتر به روتر موفقیت آمیز نبوده اید، سعی کنید سیستم عامل روتر را ارتقا دهید

فساد سیستم عامل

اگر پس از انجام تمام مراحل بالا، اتصال Wi-Fi شما همچنان کار نمی کند، ممکن است مشکل مربوط به خرابی فایل در سیستم عامل باشد. به عنوان آخرین راه حل، برای کمک به بررسی اینکه آیا سخت افزار بدی دارید، پیشنهاد می کنیم همه چیز را پاک کنید و سیستم عامل خود را دوباره نصب کنید. انجام این کار ممکن است تأیید کند که همه چیز در رایانه تمیز است و مشکلی وجود ندارد.

سخت افزار بد

اگر پس از امتحان کردن همه پیشنهادات قبلی، هنوز نتوانستید اتصال Wi-Fi را فعال کنید، آداپتور Wi-Fi یا سخت افزار مربوطه معیوب است. اگر دسکتاپ با Wi-Fi تعبیه شده در مادربرد دارید، هر کابل آنتن را بررسی کنید و اگر مشکلی دارید، مادربرد را تعویض کنید. اگر لپ تاپ دارید، پیشنهاد می کنیم لپ تاپ را تعمیر کنید.

اگر وای فای برای چندین دستگاه کار نمی کند و تمام مراحل بالا را انجام داده اید، مشکل روتر است و باید تعویض شود.

راه حل

اگر جایگزین کردن سخت افزار در بودجه شما نیست یا به راه حل سریع تری نیاز دارید، راه حل این است که یک آداپتور شبکه USB (Universal Serial Bus) را به رایانه متصل کنید. این آداپتورها نسبتاً ارزان هستند و می‌توانند به سرعت در رایانه نصب شوند، با این فرض که مشکل دیگری در رایانه وجود ندارد.

0
0