زمانی که صفحه کلید شما کار نمی کند می تواند بسیار خسته کننده باشد. صفحه کلید حالت اصلی ورودی به رایانه شما است. اگر صفحهکلید فعال ندارید، نمیتوانید کارهای سادهای مانند ورود به سیستم عامل یا دسترسی به تنظیمات BIOS رایانه خود را انجام دهید.
به همین دلیل، توصیه می کنیم همیشه یک صفحه کلید پشتیبان در دسترس داشته باشید. صفحه کلید کابلی با رابط USB (گذرگاه سریال جهانی) یک گزینه عالی برای لپ تاپ یا رایانه رومیزی است. معمولاً میتوانید یک صفحهکلید جدید را در دفتر محلی یا فروشگاه لوازم الکترونیکی خود با قیمت حدود 20 دلار تهیه کنید یا صفحه کلیدهای مستعمل یا تعمیر شده را برای فروش آنلاین پیدا کنید. همیشه سعی کنید یک صفحه کلید یدکی در دسترس داشته باشید!
اگر صفحهکلید فعال ندارید، گزینههای عیبیابی شما محدود است. برخی از مراحل نیاز به استفاده از صفحه کلید دیگری برای تشخیص مشکل دارند. اگر یکی ندارید، توصیه می کنیم تا جایی که می توانید مراحل زیر را انجام دهید.
کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید
اولین مرحله عیب یابی، راه اندازی مجدد کامپیوتر است. دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود، سپس دکمه را رها کنید. دکمه پاور را دوباره فشار دهید تا کامپیوتر روشن شود و صفحه کلید را تست کنید تا ببینید کار می کند یا خیر.
اگر کار نکرد، سعی کنید تمام برق را از رایانه تخلیه کنید، که به تنظیم مجدد مادربرد کمک می کند. مراحل زیر را برای نوع کامپیوتری که استفاده می کنید دنبال کنید.
کامپیوتر رومیزی
- کامپیوتر را خاموش کنید.
- سیم برق را از پشت کامپیوتر جدا کنید.
- دکمه پاور را برای حداقل ده ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا برق باقیمانده در رایانه تخلیه شود.
- سیم برق را به پشت کامپیوتر وصل کنید.
- کامپیوتر را روشن کنید و صفحه کلید را تست کنید.
کامپیوتر لپ تاپ
- لپ تاپ را خاموش کنید.
- آداپتور برق را از پشت یا کنار لپ تاپ جدا کنید.
- باتری لپ تاپ را بردارید.
- دکمه پاور را برای حداقل ده ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا برق باقی مانده در لپ تاپ تخلیه شود.
- باتری را داخل لپ تاپ قرار دهید.
- آداپتور برق را به لپ تاپ وصل کنید.
- لپ تاپ را روشن کنید و صفحه کلید را تست کنید.
مشکلات سخت افزاری را بررسی کنید
اتصال خود را بررسی کنید
گاهی اوقات ساده ترین راه حل مشکل را برطرف می کند. بررسی کنید که صفحه کلید به طور ایمن وصل شده است. صفحه کلید را از کامپیوتر جدا کرده و دوباره به همان پورت وصل کنید. اگر صفحه کلید USB دارید، ممکن است بخواهید یک پورت USB دیگر را امتحان کنید تا مشکل را جدا کنید.
کلید برق صفحه کلید بی سیم را بررسی کنید
بیشتر، اگر نه همه، صفحه کلیدهای بی سیم دارای یک کلید پاور هستند که به شما امکان می دهد وقتی از آن استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید تا در عمر باتری صرفه جویی کنید. کلید پاور روی صفحه کلید را بررسی کنید و مطمئن شوید که روشن است.
باتری های صفحه کلید بی سیم و آداپتورهای بی سیم را بررسی کنید
اگر از صفحهکلید بیسیم استفاده میکنید، مطمئن شوید که باتریهای کیبورد خاموش نشدهاند. همچنین، بررسی کنید که گیرنده بی سیم (معمولا USB) به درستی به رایانه وصل شده باشد و هیچ چیز مانع سیگنال شود.
کیبورد با پورت PS/2
اگر از صفحه کلید قدیمی PS/2 استفاده می کنید، می توانید صفحه کلید دیگری را در همان پورت امتحان کنید. اگر یک صفحه کلید کار شناخته شده را به پورت PS/2 کامپیوتر وصل کنید و کار نکند، احتمالاً سخت افزار PS/2 روی مادربرد معیوب است. تعمیر پورت بد PS/2 نیاز به یک مادربرد جایگزین دارد. اگر در رایانه خود پورت USB دارید، به جای آن از صفحه کلید USB استفاده کنید.
هاب USB
اگر از صفحهکلید USB استفاده میکنید و صفحهکلید به یک هاب USB متصل است، سعی کنید صفحهکلید را مستقیماً به یک پورت USB رایانه متصل کنید. اگر بعد از انجام این کار صفحه کلید کار کند، هاب USB احتمالا معیوب است و باید تعویض شود.
کیبورد را خارج از ویندوز تست کنید
در برخی شرایط، ممکن است یک صفحه کلید در ویندوز کار نکند به دلیل مشکل نرم افزاری که مستقیماً با صفحه کلید در تعامل است (مانند ToggleKeys). اگر صفحه کلید دارای نشانگرهای LED (دیود ساطع نور) برای Num Lock، Caps Lock یا Scroll Lock است، کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا با فشار دادن این کلیدها چراغ های نشانگر روشن یا خاموش می شوند. همچنین میتوانید با فشار دادن کلید برای ورود به تنظیمات BIOS، اغلب کلید F2، F12 یا Delete، صفحهکلید خود را آزمایش کنید. پیام های بوت کامپیوتر شما کلید صحیح را برای فشار دادن مشخص می کند.
اگر صفحه کلید همزمان با بالا آمدن رایانه کار می کند، چیزی در ویندوز مانع از کارکرد صفحه کلید می شود. سعی کنید کامپیوتر را در حالت Safe Mode بوت کنید. در حالت ایمن، سیستم عامل شما حداقل نرم افزار و درایورهای دستگاه را برای کاهش تداخل احتمالی بارگیری می کند. اگر صفحهکلید شما در حالت ایمن کار میکند، سعی کنید نرمافزارهایی که اخیراً اضافه شدهاند را حذف یا دوباره نصب کنید.
اگر با حذف و نصب مجدد نرم افزارهایی که اخیراً اضافه شده اند، مشکل برطرف نشد، می توانید زمانی که صفحه کلید کار می کرد، سیستم عامل را به نقطه بازیابی بازگردانی کنید.
اگر کلیدهای Num Lock و Caps Lock کار نمی کنند و نمی توانید وارد تنظیمات بایوس شوید، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که صفحه کلید دیگری را امتحان کنید. اگر صفحه کلید دیگری کار نمی کند، مادربرد معیوب است و باید تعویض شود، و ممکن است زمان آن رسیده باشد که کامپیوتر خود را تعویض کنید.
صفحه کلید را در Device Manager بررسی کنید
Windows دارای یک Device Manager داخلی است که به شناسایی و حل مشکلات مربوط به دستگاههای سختافزاری از جمله صفحهکلید کمک میکند.
نصب مجدد صفحه کلید از طریق Device Manager
برای نصب مجدد صفحه کلید از طریق Device Manager، مراحل زیر را دنبال کنید.
- Device Manager را باز کنید و بررسی کنید که هیچ علامت تعجب زردی قابل مشاهده نیست و گزینه Keyboards لیست شده است.
- اگر خطایی مشاهده نشد و صفحه کلیدها قابل مشاهده است، روی فلش کنار صفحه کلیدها کلیک کنید و دستگاه صفحه کلید را برجسته کنید.
- پس از برجسته شدن، روی دستگاه کلیک راست کرده و Uninstall را انتخاب کنید. این مرحله را تکرار کنید تا زمانی که صفحه کلیدها دیگر در Device Manager فهرست نشده باشند.
- پس از تکمیل، رایانه را در بالای لیست Device Manager هایلایت کرده و روی «اActions and Scan for hardware changes» در نوار منو کلیک کنید.
- اگر صفحه کلید کار می کند و شناسایی می شود، باید دوباره توسط ویندوز شناسایی شود و دوباره در لیست ظاهر شود.
- اگر ویندوز کیبورد را شناسایی کرد و دوباره به لیست اضافه کرد، کیبورد را تست کنید و ببینید کار می کند یا خیر.
سعی کنید درایورهای خود را به روز کنید
به روز رسانی ویندوز
گاهی اوقات دستگاه ها به دلیل قدیمی بودن نرم افزارشان کار نمی کنند. اگر سیستم عامل شما مایکروسافت ویندوز است، Windows Update باید به طور خودکار درایورهای شما را به روز نگه دارد. برای اجرای دستی Windows Update مراحل زیر را دنبال کنید.
- کلید Windows را فشار دهید، Windows Update را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.
- دستورالعمل های موجود در پنجره جدید را دنبال کنید.
نصب دستی درایورها
اگر مشکوک هستید که Windows Update قادر به یافتن درایورهای صفحه کلید شما نیست، برای دانلود آخرین درایورها به وب سایت سازنده مراجعه کنید. اگر از صفحه کلید ویژه یا قابل برنامه ریزی استفاده می کنید، ممکن است درایورهای صفحه کلید ضروری باشد.
صفحه کلید را تعویض کنید
اگر گزینه های عیب یابی بالا مشکل را حل نکرد و اگر صفحه کلید یدکی ندارید، توصیه می کنیم صفحه کلید را تعویض کنید. تعمیر صفحه کلید معمولا مقرون به صرفه نیست، زیرا اغلب خرید یک صفحه کلید جدید ارزان تر است.