اگر هنگام پخش آهنگ، ویدیو، بازی یا سایر فعالیتهای مرتبط با صدا از بلندگوهای خود صدایی نمیشنوید، بخشهای زیر را برای راهنمایی در مورد عیبیابی این مشکل مرور کنید.
تنظیمات کنترل صدا نرم افزار را بررسی کنید
بسیاری از برنامه ها و بازی ها دارای تنظیماتی برای کنترل خروجی صدا هستند و این تنظیمات می توانند تنظیمات صدا را در ویندوز لغو کنند. در نوار منوی نرم افزار یا نوار وضعیت به دنبال نماد بلندگو یا تنظیمات صدا بگردید و بررسی کنید که آیا صدا قطع شده یا کم شده است. صدای بیصدا یا بسیار کم اغلب یک تنظیم صدای پیشفرض در نرمافزار پخش موسیقی یا ویدیو و سایتهای ویدیوی آنلاین مانند YouTube است. قطع صدا یا افزایش حجم صدا اغلب مشکل را برطرف می کند و صدای شما را بازیابی می کند.
اگر تنظیمات صدای نرم افزار قطع نشده است و در تنظیمات نرم افزار حجم صدا را افزایش داده اید، اما همچنان صدا ندارید، به قسمت بعدی بروید.
تنظیمات کنترل صدا ویندوز را بررسی کنید
یک نماد صدای کوچک نماد صدای ویندوز 10 را در قسمت اعلان ویندوز در گوشه سمت راست پایین دسکتاپ ویندوز بررسی کنید. اگر این نماد وجود ندارد، مراحل زیر را دنبال کنید. اگر این نماد را مشاهده کردید، به بخش بعدی بروید.
ویندوز 10
- کنترل پنل را باز کنید.
- روی نماد Taskbar and Navigation کلیک کنید.
3. در صفحه Taskbar، به قسمت Notification area بروید و روی گزینه Select which icons ظاهر شده در پیوند نوار وظیفه کلیک کنید.
4. گزینه Volume را در صفحه پیدا کنید. در سمت راست آن گزینه، مطمئن شوید که سوئیچ روی روشن تنظیم شده است. اگر اینطور نیست، روی سوئیچ کلیک کنید تا آن را به وضعیت روشن تبدیل کنید. سوئیچ وقتی آبی است روشن می شود.
5. پنجره تنظیمات نوار وظیفه را ببندید.
ویندوز 8
- کنترل پنل را باز کنید.
- روی نماد نوار وظیفه کلیک کنید.
- در تب Taskbar، روی دکمه Customize در کنار ناحیه Notification کلیک کنید.
در لیست به پایین اسکرول کنید تا گزینه Volume و نماد بلندگو را ببینید. در سمت راست، در منوی کشویی، مطمئن شوید که Show icon and notifications انتخاب شده است. اگر نیست، این گزینه را انتخاب کنید.
5. اگر انتخاب را در لیست کشویی تغییر دادید، روی OK در آن پنجره و پنجره Taskbar Properties کلیک کنید و کنترل پنل را ببندید.
ویندوز ویستا یا 7
- کنترل پنل را باز کنید.
- روی نوار وظیفه و نماد منوی استارت کلیک کنید.
- در تب Taskbar، در قسمت Notification area، روی دکمه Customize کلیک کنید.
- در لیست به پایین اسکرول کنید تا گزینه Volume و نماد بلندگو را ببینید. در سمت راست، در منوی کشویی، مطمئن شوید که Show icon and notifications انتخاب شده است. اگر نیست، این گزینه را انتخاب کنید.
5. اگر انتخاب را در لیست کشویی تغییر دادید، روی OK در آن پنجره و پنجره Taskbar و منوی Start Properties کلیک کنید و کنترل پنل را ببندید.
ویندوز XP
- کنترل پنل را باز کنید.
- نماد صداها و دستگاه های صوتی را باز کنید.
- بررسی کنید که نماد حجم مکان در نوار وظیفه علامت زده شده باشد. اگر این گزینه در دسترس نیست یا خاکستری است، به بخش بعدی این صفحه بروید.
- اگر توانستید این کادر را علامت بزنید، روی OK کلیک کنید و از این پنجره و کنترل پنل را ببندید.
- روی نماد صدا در Systray دوبار کلیک کنید و بررسی کنید که تمام حجم صدا در وسط یا بالاتر باشد.
ویندوز 2000
- کنترل پنل را باز کنید.
- نماد صداها و چند رسانه ای را باز کنید.
- بررسی کنید که چک باکس نمایش کنترل صدا در نوار وظیفه علامت زده شده باشد. اگر این گزینه در دسترس نیست یا خاکستری است، به بخش بعدی این صفحه بروید.
- اگر توانستید این کادر را علامت بزنید، روی OK کلیک کنید و از این پنجره و کنترل پنل را ببندید.
- روی نماد صدا در Systray دوبار کلیک کنید و بررسی کنید که تمام حجم صدا در وسط یا بالاتر باشد.
ویندوز 95، 98 یا من
- کنترل پنل را باز کنید.
- نماد Multimedia را باز کنید.
- چک باکس نمایش کنترل صدا در نوار وظیفه را علامت بزنید. اگر این بخش خاکستری است، با کلیک بر روی فلش رو به پایین و انتخاب گزینه مناسب، دستگاه ترجیحی پخش را تغییر دهید. اگر
- آن نیز خاکستری است، به بخش بعدی این صفحه بروید.اگر توانستید این کادر را علامت بزنید، روی OK کلیک کنید و از این پنجره و کنترل پنل را ببندید.
- روی نماد صدا در Systray دوبار کلیک کنید و بررسی کنید که تمام حجم صدا در وسط یا بالاتر باشد.
تنظیمات درایور نصب شده را بررسی کنید
- Device Manager را باز کنید.
- بررسی کنید که تداخل یا خطایی (نقطه تعجب زرد یا X قرمز) در کنار هیچ یک از دستگاه های فهرست شده وجود نداشته باشد. در صورت وجود تداخل، به بخش تضادها بروید.
- با کلیک روی View در بالای پنجره و انتخاب Show hidden devices، تأیید کنید که سایر دستگاهها در لیست نیستند. اگر دستگاههای دیگری در فهرست هستند، به بخش دستگاههای دیگر بروید.
- بررسی کنید که دسته کنترلهای صدا، ویدیو و بازی فهرست شده است. اگر نه، به بخش کارت صدا که از دست رفته است بروید.
- اگر هیچ تداخلی یا دستگاه دیگری در لیست نیست، و کارت صدای شما بدون تداخل فهرست شده است، به بخش بعدی بروید.
بخش تضادها
اگر Device Manager تداخل را گزارش کند، احتمالاً درایورهای مناسب نصب نشده اند یا تداخل منابع دستگاه وجود دارد. اگر دستگاه دارای تداخل را باز کنید و ویژگی ها را مشاهده کنید، ممکن است جزئیات بیشتری درباره تداخل فهرست شود.
اگر نمی توانید اطلاعات بیشتری درباره مشکل خود پیدا کنید یا آن را حل کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.
- در قسمت کنترلرهای صدا، ویدیو و بازی، هر دستگاه را برجسته کنید و کلید حذف را فشار دهید تا دستگاه حذف شود.
- کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید.
- همانطور که کامپیوتر در حال بوت شدن است، سیستم کارت صدا و هر یک از دستگاه های آن را شناسایی کرده و دوباره آن دستگاه ها را نصب می کند. اگر مکان درایورها از شما خواسته شد، سعی کنید آن را به CD کارت صدای خود (Compact Disc) یا CD Windows خود نشان دهید. اگر این کار نمی کند یا نمی تواند فایل های مناسب را پیدا کند، جدیدترین درایورهای صدا را از سازنده کارت صدای خود دریافت کنید.
بخش دستگاه های دیگر
اگر سایر دستگاهها در لیست هستند، اینها میتوانند کارت صدا یا دستگاه متضاد دیگری باشند. اگر دستگاههای دیگری در لیست هستند، توصیه میکنیم آن دستگاهها را حذف کنید، رایانه را راهاندازی مجدد کنید و به ویندوز اجازه دهید دستگاهها را دوباره شناسایی کند.
اگر این کار نکرد، مشخص کنید کدام دستگاه شناسایی نشده است و ابتدا آن مشکل را حل کنید.
بخش کارت صدا وجود ندارد
اگر دسته کنترلهای صدا، ویدیو و بازی را در مدیریت دستگاه ندارید، ممکن است درایورهای کارت صدای شما به درستی نصب نشده باشند. کارت صدای شما نیز ممکن است غیرفعال باشد، دچار مشکل شده یا در دسترس نباشد. ابتدا بررسی کنید که هیچ تداخل یا دستگاه دیگری در Device Manager وجود نداشته باشد. دوم، بررسی کنید که رایانه دارای کارت صدا و فعال بودن آن باشد.
اگر این کارت صدای آنبرد است، بررسی کنید که در تنظیمات CMOS فعال باشد.
اگر آداپتور ندارید یا نمی توانید روی فلش رو به پایین کلیک کنید تا آداپتور صحیح را انتخاب کنید، از این پنجره خارج شوید. در کنترل پنل، روی نماد سیستم دوبار کلیک کنید، روی تب Device Manager در Device Manager کلیک کنید و مطمئن شوید که رنگ زرد وجود ندارد! یا X قرمز در کنار دستگاه.
اگر یکی از اینها را در هر یک از دستگاه های صوتی خود دارید، همه چیزهایی که در کنترلرهای صدا، ویدیو و بازی قرار دارند را بردارید و کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید. اگر پس از راهاندازی مجدد رایانه، همچنان همان تداخلها را دارید، روی دستگاه دارای تداخل دوبار کلیک کنید و برای اطلاعات بیشتر کدهای خطای مدیریت دستگاه را بررسی کنید.
اتصالات بلندگو را بررسی کنید
اطمینان حاصل کنید که بلندگوها به رایانه وصل شده اند و به پورت مناسب رایانه متصل هستند. با اجرای عیبیابی بلندگوی رایانه، مطمئن شوید که تنظیمات بلندگو و بلندگوها اشتباهی ندارند.
درایورهای کارت صدا
اگر توصیههای بالا کمکی نکرد، همه دستگاههای تحت کنترلرهای صدا، ویدیو و بازی را در Device Manager حذف کنید و رایانه را مجدداً راهاندازی کنید. انجام این کار باعث می شود که ویندوز تمام درایورهای از دست رفته را دوباره نصب کند. اغلب، این فرآیند درایورهای فاسد را تعمیر می کند. اگر پس از راه اندازی مجدد رایانه کار نکرد، آخرین درایورهای کارت صدا را از رایانه یا سازنده کارت صدا دانلود و نصب کنید.
سخت افزار معیوب
در نهایت، اگر توصیه های بالا مشکل شما را حل نکرد، کارت صدا معیوب است یا سیستم عامل خراب است. توصیه می کنیم برای تعویض یا توصیه های اضافی با سازنده کارت صدا یا سازنده رایانه تماس بگیرید.