این صفحه به شما یک نمای کلی از نحوه عیب یابی رایانه در MS-DOS یا خط فرمان ویندوز می دهد.
پیام هایی که هنگام بوت شدن با آنها مواجه می شوند
- مطمئن شوید که تنظیمات BIOS (سیستم ورودی/خروجی اولیه) رایانه شما به درستی برای سخت افزار نصب شده در رایانه شما پیکربندی شده است. تنظیمات نادرست در BIOS ممکن است هنگام راهاندازی کامپیوتر سازگار با IBM باعث خطا شود. این خطاها اغلب زمانی رخ می دهند که رایانه برای اولین بار بوت می شود و ممکن است روند بارگذاری رایانه را متوقف کند.
- خطاهایی که در هنگام بوت با آنها مواجه می شوند، گاهی به دلیل پیکربندی نادرست با فایل های autoexec.bat یا config.sys هستند. توصیه می کنیم autoexec.bat و config.sys خود را ویرایش کنید و به دنبال هر گونه ناهنجاری باشید.
سایر پیام های خطا
اگر پیامهای خطای دیگری را تجربه میکنید، احتمالاً این خطاها ناشی از برنامهای است که در حال اجرا هستید یا یک دستگاه سختافزاری که میخواهید از آن استفاده کنید. توصیه می کنیم بخش عیب یابی اولیه دستگاه یا برنامه سخت افزاری خود را ببینید.
کامپیوتر به کندی کار می کند
- مطمئن شوید که autoexec.bat و config.sys شما بهینه شده اند. تغییر نحوه بارگیری برنامه ها در حافظه، حذف خطوط غیر ضروری و تغییر ترتیب خطوط در config.sys برای کمک به بهبود سرعت رایانه شما می باشد.
- مطمئن شوید که رایانه شما حداقل 50 مگابایت فضای هارد دیسک آزاد دارد. اگر رایانه شما کمتر از 50 مگابایت فضای خالی دارد، ممکن است باعث کند عملکرد رایانه شما کندتر شود.
- Microsoft ScanDisk و Defrag را روی کامپیوتر اجرا کنید.
- از اعلان MS-DOS، chkdsk /f را تایپ کنید. اگر دستور بد یا پیغام خطای نام فایل به شما داد، cd\dos را تایپ کنید و Enter را فشار دهید تا وارد اعلان DOS شوید و دوباره آن را امتحان کنید.
- تمام فایل های موقت و هر فایل خطای ScanDisk را حذف کنید. از اعلان MS-DOS، del *.tmp را تایپ کنید تا همه فایل های موقت حذف شوند، سپس del *.chk را تایپ کنید. پس از حذف فایلها، cd\dos را تایپ کنید تا وارد دایرکتوری DOS شوید و فایلهای *.tmp و *.chk را مانند قبل حذف کنید.
- اطمینان حاصل کنید که رایانه شما آخرین درایورهای دستگاه های سخت افزاری نصب شده در رایانه شما را دارد.
مشکل با دستگاه سخت افزاری
اگر با یک دستگاه سخت افزاری مشکل دارید، بخش عیب یابی اساسی را برای اقداماتی که می تواند برای کمک به حل مشکلات سخت افزاری خود انجام دهید، ببینید.
دیگر
اگر همچنان با خطا مواجه هستید یا نمیتوانید مشکل خود را حل کنید، میتوانید صفحه وب ما را جستجو کنید یا برای راهنمایی بیشتر بخش راهنمای آنلاین را ببینید. اگر پس از بررسی این مکانها، همچنان نمیتوانید مشکل خود را حل کنید، با ما تماس بگیرید.