عیب یابی
آیا می دانید اگر صفحه نمایش شما خالی شد چه باید بکنید؟ اگرنمی توانید یک برنامه را ببندید یا هیچ صدایی از بلندگوهای خود نمی شنوید؟ هر زمان که با رایانه خود مشکلی دارید، نگران نباشید! بسیاری از تکنیک های عیب یابی اساسی وجود دارد که می توانید از آنها برای رفع مشکلاتی از این قبیل استفاده کنید. در این درس، ما چند نکته ساده را به شما نشان می دهیم که هنگام عیب یابی امتحان کنید، و همچنین نحوه حل مشکلات متداول که ممکن است با آن مواجه شوید.
نکات کلی که باید در نظر داشته باشید
موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث مشکل در رایانه شما شود. مهم نیست که چه چیزی باعث ایجاد مشکل می شود، عیب یابی همیشه یک فرایند آزمایش و خطا خواهد بود – در برخی موارد ، ممکن است قبل از یافتن راه حلی، نیاز به استفاده از چندین روش مختلف داشته باشید. برطرف کردن مشکلات دیگر ممکن است آسان باشد توصیه می کنیم با استفاده از نکات زیر شروع کنید.
- مراحل خود را بنویسید : هنگامی که عیب یابی را شروع کردید، ممکن است بخواهید هر مرحله ای را که برمی دارید بنویسید. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود دقیقاً آنچه را انجام داده اید به خاطر بسپارید و می توانید از تکرار اشتباهات مشابه جلوگیری کنید. اگر در نهایت از دیگران کمک بخواهید، بسیار ساده تر خواهد بود اگر آنها دقیقاً بدانند که قبلاً چه چیزی را امتحان کرده اید.
- در مورد پیام های خطا یادداشت کنید: اگر رایانه شما پیامی خطا به شما می دهد، مطمئن شوید که تا آنجا که ممکن است اطلاعات را یادداشت کنید. ممکن است بعداً بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید تا بفهمید افراد دیگر نیز چنین خطایی دارند.
- همیشه کابل ها را بررسی کنید: اگر با سخت افزار خاصی از کامپیوتر مانند مانیتور یا صفحه کلید خود مشکل دارید، اولین قدم آسان این است که تمام کابل های مربوطه را بررسی کنید تا از اتصال صحیح آنها مطمئن شوید.
- راه اندازی مجدد کامپیوتر : هنگامی که همه چیز با شکست مواجه شد ، راه اندازی مجدد کامپیوتر چیز خوبی است. این می تواند بسیاری از مسائل اساسی را که ممکن است با رایانه خود تجربه کنید حل کند.
استفاده از فرآیند حذف
اگر با رایانه خود مشکلی دارید ، ممکن است بتوانید با استفاده از فرآیند حذف ، مشکل را بیابید . این بدان معناست که شما لیستی از مواردی را که می تواند باعث ایجاد مشکل شود تهیه کرده و سپس آنها را یکی یکی امتحان کنید تا از بین بروند. هنگامی که منبع مشکل رایانه خود را مشخص کردید ، یافتن راه حل آسان تر خواهد بود.
سناریو:
فرض کنید شما در حال تلاش برای چاپ دعوت نامه های جشن تولد هستید ، اما چاپگر چاپ نمی کند. شما ایده هایی در مورد علت این امر دارید ، بنابراین آنها را یکی یکی بررسی می کنید تا ببینید آیا می توانید دلایل احتمالی را از بین ببرید یا خیر .
اول، شما چاپگر چک کنید که آن را روشن و متصل به محافظ نوسان . چنین است ، بنابراین مسئله این نیست. در مرحله بعد ، بررسی کنید که آیا کارتریج جوهر چاپگر هنوز جوهر دارد و آیا کاغذی در سینی کاغذ بارگذاری شده است یا خیر . در هر دو مورد همه چیز خوب به نظر می رسد ، بنابراین می دانید که این موضوع ربطی به جوهر یا کاغذ ندارد.
اکنون می خواهید مطمئن شوید که چاپگر و کامپیوتر به درستی ارتباط برقرار می کنند . اگر اخیراً به روزرسانی سیستم عامل خود را بارگیری کرده اید ، ممکن است با چاپگر تداخل داشته باشد. اما می دانید که هیچ به روزرسانی اخیر وجود نداشته است و چاپگر دیروز کار می کرد ، بنابراین باید در جای دیگری جستجو کنید.
شما سیم USB چاپگر را بررسی می کنید و متوجه می شوید که وصل نشده است. حتماً وقتی قبلاً چیز دیگری را به کامپیوتر وصل کرده اید ، آن را به طور تصادفی جدا کرده اید. پس از اتصال کابل USB ، چاپگر دوباره شروع به کار می کند. به نظر می رسد این مشکل چاپگر حل شده است!
این تنها یک مثال از مشکلی است که ممکن است هنگام استفاده از رایانه با آن مواجه شوید. در ادامه این درس ، ما در مورد مشکلات رایج رایانه ای دیگر و راه هایی برای حل آنها صحبت خواهیم کرد.
راه حل های ساده برای مشکلات رایج
اغلب اوقات، مشکلات را می توان با استفاده از تکنیک های عیب یابی ساده، مانند بستن و بازگشایی مجدد برنامه، برطرف کرد. مهم است که قبل از توسل به اقدامات شدیدتر، این راه حل های ساده را امتحان کنید. اگر هنوز مشکل برطرف نشده است، می توانید سایر تکنیک های عیب یابی را امتحان کنید.
مشکل: دکمه پاور کامپیوتر را روشن نمی کند
- راه حل 1: اگر کامپیوتر شما روشن نمی شود، ابتدا با بررسی سیم برق، مطمئن شوید که به طور ایمن به پشت کیس کامپیوتر و پریز برق وصل شده است.
- راه حل 2: اگر به پریز وصل است مطمئن شوید که پریز کار می کند. برای بررسی پریز خود، می توانید دستگاه برقی دیگری مانند لامپ را به برق متصل کنید.
- راه حل 3: اگر کامپیوتر به یک محافظ برق متصل است، مطمئن شوید که روشن است. ممکن است مجبور شوید محافظ برق را با خاموش و دوباره روشن کردن مجدد تنظیم کنید. همچنین می توانید یک لامپ یا دستگاه دیگر را به محافظ برق متصل کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
- راه حل 4: اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، ممکن است باتری شارژ نشود. پلاگین آداپتور AC به دیوار، و سپس سعی کنید بر روی لپ تاپ متصل کنید. اگر هنوز راه اندازی نشد، ممکن است لازم باشد چند دقیقه منتظر بمانید و دوباره امتحان کنید.
مشکل: یک برنامه به کندی اجرا می شود
- راه حل 1: برنامه را ببندید و دوباره باز کنید.
- راه حل 2: برنامه را به روز کنید. برای انجام این کار، روی منوی Help کلیک کنید و به دنبال گزینه ای برای بررسی Updates باشید. اگر این گزینه را پیدا نکردید، ایده دیگر این است که جستجوی آنلاین را برای به روز رسانی برنامه اجرا کنید.
مشکل: یک برنامه منجمد شده است
گاهی اوقات ممکن است یک برنامه گیر کرده یا منجمد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، نمی توانید پنجره را ببندید یا روی هر دکمه درون برنامه کلیک کنید.
- راه حل 1: برنامه را به زور ترک کنید. در رایانه شخصی، می توانید Ctrl+Alt+Delete (کلیدهای Control ، Alt و Delete) را در صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید تا Task Manager باز شود . در مک، Command+Option+Esc را فشار داده و نگه دارید . سپس می توانید برنامه غیرفعال را انتخاب کرده و بر روی End task (یا Force Quit on Mac) کلیک کنید تا بسته شود.
- راه حل 2: کامپیوتر را راه اندازی مجدد کنید. اگر قادر به خروج اجباری از برنامه نیستید، با راه اندازی مجدد کامپیوتر همه برنامه های باز بسته می شوند.
مشکل: همه برنامه های رایانه به آرامی اجرا می شوند
- راه حل 1: اسکنر ویروس را اجرا کنید. ممکن است بدافزاری در پس زمینه اجرا شود که سرعت کار را کند می کند.
- راه حل 2: ممکن است فضای رایانه شما درایو کم داشته باشد. سعی کنید هرگونه فایل یا برنامه ای را که نیاز ندارید حذف کنید .
- راه حل 3: اگر از رایانه شخصی استفاده می کنید ، می توانید Disk Defragmenter را اجرا کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Disk Defragmenter ، درس محافظت از رایانه خود را مطالعه کنید .
مشکل: کامپیوتر یخ زده است
گاهی اوقات کامپیوتر شما ممکن است کاملاً پاسخگو نباشد یا منجمد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، نمی توانید روی هر نقطه از صفحه کلیک کنید، برنامه ها را باز یا بسته کنید یا به گزینه های خاموش کردن دسترسی داشته باشید.
- راه حل 1 (فقط ویندوز) : Windows Explorer را راه اندازی مجدد کنید. برای انجام این کار ، کلیدهای Ctrl+Alt+Delete را در صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید تا Task Manager باز شود. در مرحله بعد، Windows Explorer را از سربرگ Processes پیدا کرده و انتخاب کرده و Restart را کلیک کنید. برای مشاهده برگه Processes، ممکن است لازم باشد روی جزئیات بیشتر در پایین پنجره کلیک کنید.
راه حل 2 (فقط Mac): Finder را راه اندازی مجدد کنید. برای انجام این کار ، Command+Option+Esc را روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید تا کادر محاوره Force Quit Applications باز شود . بعد، Finder را پیدا کرده و انتخاب کنید، سپس روی راه اندازی مجدد کلیک کنید .
- راه حل 3: دکمه روشن / خاموش را فشار داده و نگه دارید. دکمه روشن / خاموش معمولاً در قسمت جلویی یا کناری رایانه قرار دارد که معمولاً با نماد قدرت نشان داده می شود. دکمه روشن / خاموش را برای 5 تا 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا کامپیوتر مجبور به خاموش شدن شود.
- راه حل 4: اگر هنوز کامپیوتر خاموش نمی شود، می توانید کابل برق را از پریز برق جدا کنید. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، ممکن است بتوانید باتری را برداشته و کامپیوتر را مجبور به خاموش شدن کنید.
توجه : این راه حل باید آخرین راه حل شما پس از امتحان سایر پیشنهادات بالا باشد.
مشکل: ماوس یا صفحه کلید کار نکرده است
- راه حل 1: اگر از ماوس یا صفحه کلید سیمی استفاده می کنید، مطمئن شوید که به درستی به کامپیوتر وصل شده است.
- راه حل 2: اگر از ماوس یا صفحه کلید بی سیم استفاده می کنید، مطمئن شوید که روشن است و باتری های آن شارژ هستند.
مشکل: صدا کار نمی کند
- راه حل 1: سطح صدا را بررسی کنید. روی دکمه صدا در گوشه بالا سمت راست یا پایین سمت راست صفحه کلیک کنید تا مطمئن شوید صدا روشن است و میزان صدا افزایش یافته است.
- راه حل 2: کنترل های پخش کننده صوتی را بررسی کنید. بسیاری از پخش کننده های صوتی و تصویری دارای کنترل های صوتی جداگانه خود خواهند بود. اطمینان حاصل کنید که صدا روشن است و صدا در پخش کننده زیاد شده است.
- راه حل 3: کابل ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که بلندگوهای خارجی به برق متصل، روشن و به پورت صوتی صحیح یا پورت USB متصل هستند. اگر رایانه شما دارای پورت های کد رنگی است، درگاه خروجی صدا معمولاً سبز خواهد بود.
- راه حل 4: هدفون را به رایانه وصل کنید تا متوجه شوید آیا می توانید صدا را از طریق هدفون بشنوید.
مشکل: صفحه خالی است
- راه حل 1: ممکن است کامپیوتر در حالت Sleep باشد. روی ماوس کلیک کنید یا هر کلید روی صفحه کلید را فشار دهید تا بیدار شود.
- راه حل 2: مطمئن شوید که مانیتور به برق متصل است و روشن است .
- راه حل 3: مطمئن شوید که کامپیوتر به برق متصل و روشن است .
- راه حل 4: اگر از دسکتاپ استفاده می کنید، مطمئن شوید که کابل مانیتور به درستی به برج کامپیوتر و مانیتور وصل شده است.
حل مشکلات دشوارتر
اگر هنوز راه حلی برای مشکل خود پیدا نکرده اید، ممکن است لازم باشد از شخص دیگری کمک بخواهید. به عنوان یک نقطه شروع آسان، ما توصیه می کنیم در وب جستجو کنید. این احتمال وجود دارد که سایر کاربران نیز مشکلات مشابهی داشته باشند و راه حل این مشکلات اغلب بصورت آنلاین ارسال می شود. همچنین، اگر دوست یا عضوی از خانواده دارید که اطلاعات زیادی در مورد کامپیوتر دارد، ممکن است بتوانند به شما کمک کنند.
به خاطر داشته باشید که اکثر مشکلات رایانه ای راه حل های ساده ای دارند، اگرچه ممکن است پیدا کردن آنها کمی زمان بر باشد. برای مشکلات دشوار، ممکن است راه حل شدیدتری مانند فرمت مجدد هارد دیسک یا نصب مجدد سیستم عامل مورد نیاز باشد. اگر فکر می کنید ممکن است به چنین راه حلی نیاز داشته باشید، توصیه می کنیم ابتدا با یک متخصص مشورت کنید. اگر شما متخصص کامپیوتر نیستید، ممکن است تلاش برای این راه حل ها وضعیت را بدتر کند.