آموزش مبانی متن ورد
معرفی
اگر در Microsoft Word تازه کار هستید، باید اصول تایپ، ویرایش و سازماندهی متن را بیاموزید. وظایف اصلی شامل امکان افزودن، حذف، و جابجایی متن در سند شما و همچنین نحوه برش، کپی و چسباندن است.
اختیاری: سند تمرین ما را دانلود کنید.
استفاده از نقطه درج برای افزودن متن
نقطه درج، خط عمودی چشمک زن در سند شما است. این نشان می دهد که کجا می توانید متن را در صفحه وارد کنید. شما می توانید از نقطه درج به روش های مختلفی استفاده کنید.
- سند خالی: وقتی یک سند خالی جدید باز می شود، نقطه درج در گوشه سمت چپ بالای صفحه ظاهر می شود. در صورت تمایل، می توانید از این مکان شروع به تایپ کنید.
افزودن فاصله: برای اضافه کردن فاصله بعد از کلمه یا بین متن، spaces را فشار دهید.
خط پاراگراف جدید: روی صفحه کلید Enter را فشار دهید تا نقطه درج را به خط پاراگراف بعدی منتقل کنید.
قرار دادن دستی: هنگامی که شروع به تایپ کردید، می توانید از ماوس برای انتقال نقطه درج به یک مکان خاص در سند خود استفاده کنید. به سادگی روی مکان در متنی که می خواهید آن را قرار دهید کلیک کنید.
کلیدهای جهت دار: همچنین می توانید از کلیدهای جهت دار روی صفحه کلید خود برای جابجایی نقطه درج استفاده کنید. کلیدهای جهت چپ و راست بین کاراکترهای مجاور در همان خط حرکت می کنند ، در حالی که فلش های بالا و پایین بین خطوط پاراگراف حرکت می کنند. همچنین می توانید Ctrl+Left یا Ctrl+Right را فشار دهید تا به سرعت بین کل کلمات جابجا شوید.
در یک سند خالی جدید، میتوانید روی ماوس دوبار کلیک کنید تا نقطه درج را به جای دیگری از صفحه منتقل کنید.
انتخاب متن
قبل از اینکه بتوانید متن را جابجا یا قالب بندی کنید، باید آن را انتخاب کنید. برای انجام این کار، کلیک کنید و ماوس خود را روی متن بکشید، سپس ماوس را رها کنید. یک کادر برجسته روی متن انتخاب شده ظاهر می شود.
هنگامی که متن یا تصاویر را در Word انتخاب می کنید، یک نوار ابزار شناور با میانبرهای فرمان ظاهر می شود. اگر نوار ابزار ابتدا ظاهر نشد، ماوس را روی قسمت انتخابی قرار دهید.
برای انتخاب چند خط متن:
- نشانگر ماوس را به سمت چپ هر خطی حرکت دهید تا به یک فلش مایل به راست تبدیل شود.
2. روی ماوس کلیک کنید. خط انتخاب خواهد شد.
3. برای انتخاب چند خط، کلیک کنید و ماوس را به بالا یا پایین بکشید.
4. برای انتخاب تمام متن در سند خود، دستور Select را در تب Home انتخاب کنید، سپس روی Select All کلیک کنید. همچنین می توانید Ctrl+A را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
میانبرهای دیگر عبارتند از دوبار کلیک برای انتخاب یک کلمه و سه کلیک برای انتخاب کل جمله یا پاراگراف.
برای حذف متن:
چندین روش برای حذف یا حذف متن وجود دارد:
- برای حذف متن در سمت چپ نقطه درج، کلید Backspace را در صفحه کلید خود فشار دهید.
- برای حذف متن در سمت راست نقطه درج، کلید Delete را در صفحه کلید خود فشار دهید.
- متنی را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید، سپس کلید Delete را فشار دهید .
اگر متن را انتخاب کنید و شروع به تایپ کنید، متن انتخاب شده به طور خودکار حذف شده و با متن جدید جایگزین می شود.
کپی و جابجایی متن
Word به شما امکان می دهد متنی را که قبلاً در سند شما وجود دارد کپی کنید و آن را در مکان های دیگر جای گذاری کنید، که می تواند در زمان و تلاش شما صرفه جویی کند. اگر میخواهید متن را در سند خود جابهجا کنید، میتوانید برش دهید و جایگذاری کنید یا بکشید و رها کنید.
برای کپی و پیست کردن متن:
- متنی را که می خواهید کپی کنید انتخاب کنید.
2. روی دستور Copy در تب Home کلیک کنید. همچنین می توانید Ctrl+C را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
3. نقطه درج را در جایی که می خواهید متن ظاهر شود قرار دهید.
4. روی دستور Paste در تب Home کلیک کنید. همچنین می توانید Ctrl+V را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
5. متن ظاهر خواهد شد.
برای برش و چسباندن متن:
- متنی را که می خواهید برش دهید انتخاب کنید.
2. روی دستور Cut در تب Home کلیک کنید. همچنین می توانید Ctrl+X را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
3. نقطه درج خود را در جایی که می خواهید متن ظاهر شود قرار دهید.
4. روی دستور Paste در تب Home کلیک کنید. همچنین می توانید Ctrl+V را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
5. متن ظاهر خواهد شد.
همچنین می توانید با کلیک راست روی سند خود و انتخاب عملکرد مورد نظر از منوی کشویی، برش، کپی و جایگذاری کنید. وقتی از این روش برای چسباندن استفاده میکنید، میتوانید از بین سه گزینه که تعیین میکنند متن چگونه قالببندی شود، انتخاب کنید: Keep Source Formatting ، Merge Formatting و Keep Text Only . قبل از انتخاب هر نماد می توانید ماوس را روی هر نماد نگه دارید تا ببینید چه شکلی است.
برای کشیدن و رها کردن متن:
- متنی را که می خواهید جابجا کنید انتخاب کنید.
2. کلیک کنید و متن را به مکانی که می خواهید ظاهر شود بکشید. یک مستطیل کوچک در زیر فلش ظاهر می شود تا نشان دهد که متن را جابجا می کنید.
3. ماوس را رها کنید و متن ظاهر می شود.
اگر متن دقیقاً در مکان مورد نظر شما ظاهر نمی شود، می توانید کلید Enter را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا متن به یک خط جدید منتقل شود.
Undo و Redo
فرض کنید روی یک سند کار می کنید و به طور تصادفی متنی را حذف کرده اید. خوشبختانه، شما مجبور نخواهید بود همه چیزهایی را که اخیراً حذف کرده اید دوباره تایپ کنید! Word به شما این امکان را می دهد که در صورت مرتکب اشتباهی مانند این شدید، آخرین اقدام خود را لغو کنید.
برای انجام این کار، دستور Undo را در نوار ابزار دسترسی سریع پیدا کرده و انتخاب کنید. همچنین می توانید Ctrl+Z را روی صفحه کلید خود فشار دهید. با استفاده از این دستور می توانید چندین تغییر را در یک ردیف لغو کنید.
در مقابل، دستور Redo به شما این امکان را می دهد که آخرین لغو را معکوس کنید. همچنین می توانید با فشار دادن Ctrl+Y روی صفحه کلید خود به این دستور دسترسی پیدا کنید.
نمادها
اگر نیاز دارید یک کاراکتر غیرعادی که روی صفحهکلید شما نیست وارد کنید، مانند یک نماد حق چاپ (©) یا علامت تجاری (™)، معمولاً می توانید آن را با دستور Symbol پیدا کنید.
برای درج نماد:
- نقطه درج را در جایی که می خواهید نماد ظاهر شود قرار دهید.
2. روی زبانه Insert کلیک کنید.
3. دستور Symbol را پیدا کرده و انتخاب کنید، سپس نماد مورد نظر را از منوی کشویی انتخاب کنید. اگر نماد مورد نظر خود را نمی بینید، نمادهای بیشتر را انتخاب کنید…
4. نماد در سند ظاهر می شود.
چالش!
- سند تمرین ما را باز کنید.
- به صفحه 2 بروید.
- نقطه درج را در بالای سند قرار دهید و Now Introducing را تایپ کنید…
- از کلیدهای پیکان خود برای انتقال نقطه درج به قیمت طرح جزئیات امضا و تغییر آن به 99.99 دلار در ماه استفاده کنید.
- در پایین سند، کشیدن و رها کردن را استفاده کنید و برای حرکت فقط جزئیات را تا آخر خط انجام دهید.
- در انتهای خطی که به تازگی منتقل کرده اید، نماد علامت تجاری را وارد کنید. اگر نمی توانید نماد علامت تجاری را پیدا کنید، نماد دیگری را به انتخاب خود وارد کنید.
- وقتی کارتان تمام شد، سند شما باید چیزی شبیه به این باشد: