سلام
با وابستگی بیشتر ما به فناوری برای انجام کارهای روزمره، فراموش می کنیم که چگونه اطلاعات ذخیره شده در رایانه هایمان به راحتی از بین می روند. تصور کنید اگر رایانه شما در جای نامناس، آسیب دیده باشد چه اتفاقی می افتد، یا حتی به سرقت رفته است. آیا موسیقی، اسناد، عکسها یا فایلهای مهم دیگری را از دست می دهید؟
در حالی که ممکن است رایانه خود را تعمیر یا بازیابی کنید، فایل ها ممکن است برای همیشه از بین بروند . شما می توانید فایل های خود را از دست دادن اتفاقی توسط حفاظت ایجاد پشتیبان بر روی یک دیسک سخت خارجی یا آنلاین سرویس پشتیبان گیری جلوگیری کنید. اگر اتفاقی برای کامپیوتر شما بیفتد، می توانید خیالتان راحت باشد و بدانید که فایل های شما هنوز ایمن و ایمن هستند.
هارد اکسترنال
یکی از ساده ترین راه ها برای پشتیبان گیری از فایل های شما کپی کردن آنها در یک هارد دیسک خارجی است. برای شروع باید یک درایو خارجی خریداری کنید. وسترن دیجیتال ، Lenovo و Seagate برخی از محبوب ترین هارد دیسک های خارجی را تولید می کنند. در مورد اینکه کدام محصول بیشتر با نیازهای ذخیره سازی شما مطابقت دارد، تحقیق کنید یا از نماینده فروش رایانه مشورت کنید.
به خاطر داشته باشید که هارد اکسترنال با رایانه شما در معرض خطرات مشابه است، از جمله آتش سوزی، سرقت و آسیب های تصادفی. بنابراین، مهم است که درایو خود را در مکانی امن (دور از رایانه) در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید نگه دارید. ما برای محافظت بیشتر یک گاوصندوق کوچک نسوز توصیه می کنیم .
پشتیبان گیری از فایل ها به صورت دستی
اگر فقط می خواهید از فایل های خاصی نسخه پشتیبان تهیه کنید، می توانید آنها را مستقیماً در یک هارد دیسک خارجی کپی کنید. این یک راه آسان برای محافظت از مهمترین پرونده ها و پوشه های شما، مانند اسناد خاص یا یک پروژه مهم است.
- برای تهیه نسخه پشتیبان از یک فایل یا پوشه، هارد اکسترنال را به رایانه خود وصل کنید سپس به سادگی موارد مورد نظر را کلیک کرده و به درایو خارجی بکشید. اکنون یک کپی روی رایانه و درایو خارجی وجود خواهد داشت.
پشتیبان گیری خودکار از فایل ها
در حالی که کپی کردن فایل ها و پوشه ها در هارد اکسترنال آسان است، اما فراموش کردن آن نیز آسان است. شما هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است نیاز به دسترسی به فایل های خود داشته باشید، بنابراین می خواهید به طور مرتب از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید تا مطمئن شوید همیشه نسخه جدیدی از آخرین نسخه آن را دارید. برای ساده سازی این فرایند، اکثر رایانه ها می توانند به طور خودکار از برخی فایل ها یا حتی کل هارد دیسک شما پشتیبان گیری کنند.
- با استفاده از Windows Windows Backup (که در Windows 8 به عنوان سابقه پرونده نیز شناخته می شود ) به شما امکان می دهد کپی خودکار برخی از پرونده ها یا پوشه ها را ایجاد کنید. همچنین می توانید از Windows Backup برای ذخیره یک تصویر سیستم استفاده کنید، که از تمام هارد دیسک شما شامل فایل های شما و هر برنامه ای که نصب کرده اید پشتیبان تهیه می کند. برای اطلاعات بیشتر Windows Backup and Restore را از مایکروسافت بررسی کنید .
- استفاده از سیستم عامل مک 11
هنگامی که فعال است، Time Machine به طور خودکار یک نسخه پشتیبان از کل هارد دیسک شما، از جمله فایل ها و برنامه های شما ایجاد می کند. اگر مشکلی پیش آمد، به راحتی می توانید رایانه خود را به تاریخ قبلی برگردانید و از همان جایی که کار را متوقف کرده اید کار کنید. مشاهده مک 101: ماشین زمان از اپل برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
در صورت انتخاب پشتیبان گیری از کل هارد دیسک، پشتیبان گیری اولیه ممکن است چند ساعت طول بکشد. زمانی را انتخاب کنید که نیازی به دسترسی به رایانه خود ندارید – معمولاً یک شبه بهترین کار را می کند. اضافی پشتیبان گیری باید به طور منظم برنامه ریزی شده، اما معمولا زمان کمتر خواهد شد به دلیل اینکه دیسک فقط نیاز به کپی فایل های اخیر را دارد.
پشتیبان گیری از فایل های خود به صورت آنلاین
حتی اگر به طور مرتب از فایل های خود روی هارد اکسترنال پشتیبان تهیه می کنید، باز هم ممکن است داده های خود را از دست بدهید. برای امنیت بیشتر، می توانید از فایل های خود در ابر نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. هنگامی که چیزی را در ابر ذخیره می کنید، به جای هارد دیسک به صورت آنلاین در سرورها ذخیره می شود. مزیت اصلی ذخیره سازی مبتنی بر ابر است که فایل های خود را بسیار کمتر در معرض خطرات مانند سرقت یا آسیب تصادفی قرار می دهد.
برای آشنایی بیشتر با ذخیره سازی ابری، از آموزش درک ابر در آموزش مبانی کامپیوتر ما دیدن کنید .
پشتیبان گیری از فایل ها به صورت دستی
اگر می خواهید از چند فایل یا پوشه به صورت آنلاین نسخه پشتیبان تهیه کنید، باید برای یک حساب با سرویس ذخیره سازی مبتنی بر ابر ثبت نام کنید . اکثر سرویس ها مقدار کمی فضای ذخیره رایگان به شما می دهند که باید برای ذخیره مهمترین فایل های شما کافی باشد. همچنین می توانید با پرداخت ماهیانه فضای ذخیره سازی اضافی خریداری کنید.
از همه بهتر، شما همچنین می توانید از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به فایل های خود دسترسی داشته باشید و فایل ها را با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید. در زیر با برخی از محبوب ترین سرویس های ذخیره سازی مبتنی بر ابر بیشتر آشنا شوید:
- Dropbox
Dropbox یک راه ساده برای پشتیبان گیری از مهمترین فایل های شما به صورت آنلاین است. Dropbox دو گیگابایت (گیگابایت) فضای ذخیره سازی رایگان ارائه می دهد و به شما امکان می دهد فایل ها و حتی کل پوشه ها را با هر فردی که انتخاب می کنید به اشتراک بگذارید . - Google Drive
Google Drive یک سرویس ذخیره سازی ابری از Google است که 15 گیگابایت فضای رایگان ارائه می دهد. از Drive، همچنین می توانید به Google Docs دسترسی داشته باشید، که به شما امکان می دهد اسناد، صفحات گسترده، ارائه ها و موارد دیگر را ایجاد، به اشتراک بگذارید و همکاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از آموزش Google Drive و Docs ما دیدن کنید. - OneDrive
OneDrive (قبلاً SkyDrive نامیده می شد) یک سرویس ذخیره سازی مبتنی بر ابر از مایکروسافت است که 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان ارائه می دهد. همچنین به Office Online، نسخه آنلاین رایگان Microsoft Office که شامل Word ، xcel ، owerPoint و OneNote است، دسترسی خواهید داشت.
پشتیبان گیری خودکار از فایل ها
در حالی که سرویس های ساده مبتنی بر ابر برای پشتیبان گیری از مهمترین فایل های شما عالی هستند، فراموش کردن پشتیبان گیری منظم از پرونده های شما آسان است. اگر شما می خواهید به طور خودکار تعداد زیادی از فایل و یا حتی کل کامپیوتر شما، شما را ذخیره سازی کند نیار بخ خرید از سرویس پشتیبان گیری آنلاین دارید .
میزان ذخیره سازی ارائه شده توسط این خدمات متفاوت است و شما باید ماهانه یا سالانه هزینه ای را برای فضای کافی پرداخت کنید. اگرچه ممکن است این گزینه ها گران به نظر برسند، اما اغلب هزینه یک هارد دیسک خارجی را دارند در حالی که امنیت بیشتری برای ذخیره فایل های شما در ابر ارائه می دهند. در زیر با برخی از محبوب ترین خدمات پشتیبان گیری آنلاین آشنا شوید:
- Carbonite
اگر نمی خواهید به پشتیبان گیری از فایل های خود فکر کنید، خدمات پشتیبان گیری خودکار Carbonite تضمین می کند که همه پرونده های شما همیشه به روز هستند و محدودیتی در میزان ذخیره سازی مورد استفاده شما وجود ندارد. - iCloud
برخلاف iCloud ،Carbonite به طور خاص برای پشتیبان گیری از برنامه های Apple، از جمله اسناد ایجاد شده با برنامه های iWork (صفحات، شماره ها، و Keynote) و همچنین محتوای بارگیری شده از iTunes و App Store طراحی شده است. هر برنامه، موسیقی، فیلم و یا تلویزیون نشان می دهد خریداری می کنید به طور خودکار حمایت می کند از شما اگر کامپیوتر شما از دست رفته است، آسیب دیده و یا به سرقت رفته است. همچنین می توانید از iCloud برای پشتیبان گیری از محتوا و تنظیمات خود برای هر دستگاه iOS مانند iPhone و iPad استفاده کنید. در ابتدا برای iCloud ثبت نام کنید، 5 گیگابایت فضای ذخیره رایگان دریافت خواهید کرد.
یکی از اشکالات خدمات پشتیبان گیری آنلاین این است که پشتیبان گیری اولیه می تواند بسیار کند باشد – ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشدبرای بارگذاری همه پرونده های خود با این حال، پشتیبان گیری بعدی باید زمان بسیار کمتری داشته باشد.