خرید سرور برای هر کسب و کاری یک تصمیم بسیار بزرگ است و اگر به درستی انجام نشود، می تواند بهره وری را کاهش دهد یا باعث از دست دادن پول در تجارت شود. در زیر اطلاعات و راهنمایی در مورد مواردی که در هنگام خرید سرور کامپیوتر باید به آن توجه کنید آمده است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هر کسب و کاری منحصر به فرد است و ممکن است به مواردی که در زیر ذکر شده است بیشتر یا کمتر نیاز داشته باشد.
جدید در مقابل استفاده شده
خرید یک سرور یا تجهیزات سرور جدید یا دست دوم می تواند روشی برای صرفه جویی در هزینه شرکت باشد. با این حال، اگر آن سخت افزار یا سرور نیازهای شرکت را برآورده نکند، می تواند باعث از دست رفتن پول شود. هنگامی که به خرید سرور اصلی یا فایل سرور مستعمل برای یک شبکه کامپیوتری نگاه می کنید، اطمینان حاصل کنید که سرور از نظر عملکرد و قابلیت اطمینان نیازهای شرکت را برآورده می کند. مگر اینکه راه حل استفاده شده بی نقصی پیدا شود، ما به شدت توصیه می کنیم یک سرور اصلی، سرور فایل، سرور شبکه یا سرور پایگاه داده جدید خریداری کنید، زیرا دارای آخرین نوآوری های سخت افزاری است و همچنین دارای گارانتی است که امکان تعویض یا تعمیر قطعات را در یک مدت زمان محدود فراهم می کند. مدت زمان کوتاهی، شبکه را فعال نگه می دارد.
با این حال، سرورهای دیگری مانند سرور چاپ یا سخت افزار مانند روتر یا فایروال را می توان به عنوان استفاده شده خریداری کرد و نیازهای اکثر شرکت ها را برآورده کرد.
چه چیزی را باید جستجو کرد
هنگام خرید سرور، مهم است که شرکت یا مدیر شبکه موارد زیر را در نظر بگیرند:
کیف و قفسه
هنگام نگاه کردن به قاب یا قفسه، به قابلیت گسترش و همچنین دسترسی سخت افزار نگاه کنید. تعیین کنید که در صورت موجود بودن جایگاههای درایو تا جایی که درایوهای (5.25 اینچ در مقابل 3.5 اینچ) یا جایگاههای هارد دیسک موجود در رایانه وجود دارد، چگونه ممکن است.
درایوها
هارد دیسک
- مقدار فضای موجود روی دیسک روی سرور می تواند یک ملاحظات مهم باشد به خصوص اگر سرور قرار است یک سرور فایل یا شبکه باشد. فضای مورد نیاز برای سیستم عامل، برنامه ها، ابزارها، برنامه های کاربردی، صفحات وب، فایل ها و تنظیمات کاربر را در نظر بگیرید.
- هنگام نگاه کردن به هارد دیسک، مهم است که به رابط هارد دیسک نگاه کنید. اکثر سرورهای امروزی از هارد دیسک های SATA یا SCSI استفاده می کنند.
سی دی رام
- CD-ROM برای اکثر سرورها مورد مهمی نیست زیرا معمولاً فقط برای نصب نرم افزار اضافی روی سرور استفاده می شود.
پشتیبان گیری
برای همه شبکه ها، پشتیبان گیری یک نکته مهم است و باید باشد. اکثر شرکت ها به داده های مهم مانند اطلاعات مربوط به شرکت یا مشتری نیاز دارند که به صورت روزانه از آنها نسخه پشتیبان تهیه شود. وقتی به دنبال راه حل پشتیبان هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید.
- آیا پشتیبان گیری با سرور موجود است، اگر وجود دارد چیست؟
- در صورت وجود، ظرفیت رسانه چقدر است؟
- در صورت موجود بودن، سرعت رسانه چقدر است (مثلاً چه مدت طول می کشد تا از 4 گیگ پشتیبان تهیه شود).
حافظه
هنگام خرید سرور یا هر رایانه ای، حافظه همیشه مورد توجه بوده و هست. مقدار حافظه موجود در سرور را تعیین کنید و همچنین بررسی کنید که آیا آن حافظه می تواند در آینده ارتقا یابد یا خیر. توصیه می شود حداقل 512 مگابایت حافظه در شبکه یا سرور فایل نصب شود.
کارت شبکه
با افزایش بیش از یک کامپیوتر در خانه و با راه حل های باند وسیع، گاهی اوقات نیاز به کارت شبکه یک کارت شبکه در هنگام خرید یک کامپیوتر مورد توجه قرار می گیرد. کارتهای شبکه به کاربران اجازه میدهند به رایانههای دیگر متصل شوند و شبکههای کوچکی در خانه یا محل کار خود داشته باشند. این امکان انتقال داده، اشتراک فایل، اشتراک گذاری اتصال به اینترنت، اشتراک چاپگر و سایر کاربردهای مفید را فراهم می کند.
سیستم عامل
هنگام راهاندازی یک شبکه جدید، بررسی کنید که سیستم عامل یا نرمافزار شبکه همراه سرور است. اگر هیچ سیستم عاملی همراه رایانه وجود ندارد، بررسی کنید که چه سیستم عامل هایی با رایانه آزمایش شده اند. به عنوان مثال: Novell، Windows NT، Windows 2000، Unix، Solaris، Linux، SCO… و غیره.
همچنین مهم است که هنگام راهاندازی یک شبکه، سیستمعاملهای نصب شده یا گنجانده شده، چیزی باشد که مدیر شبکه با آن آشنا است یا برای سازگاری با نرمافزارهای دیگر به آن نیاز دارد.
قدرت
برای شبکهها یا سرورهای بزرگ، قدرت ممکن است یک نکته مهم باشد. به مقدار منابع تغذیه موجود و همچنین ظرفیت هر یک از منابع تغذیه نگاه کنید.
علاوه بر این، اگر فکر میکنید که برق ممکن است در آینده مشکلی ایجاد کند، به در دسترس بودن ارتقا یا اضافه کردن منابع تغذیه اضافی به سرور نگاه کنید.
پردازنده
پردازنده کامپیوتر و تعداد پردازنده هایی که کامپیوتر می تواند پشتیبانی کند یکی از مهم ترین ملاحظات هنگام نگاه کردن به سرور است. هنگام مشاهده سرور به موارد زیر توجه کنید:
- شامل چه پردازنده ای می شود؟ (اینتل پنتیوم، اینتل زئون، دیجیتال یا موارد دیگر).
- سرور چند پردازنده می تواند پشتیبانی کند؟ (2، 4، 8 یا بیشتر).
برند کامپیوتر
وقتی به خرید هر برندی از کامپیوتر نگاه می کنید، داستان های خوب و بد را خواهید شنید. صرف نظر از خوب یا بد بودن داستان، این داستان ها همیشه بر اساس تجربه آن کاربر است. در حالی که ممکن است این درست باشد که کاربر تجربه بد یا وحشتناکی با آن کامپیوتر داشته است، همه تولیدکنندگان کامپیوتر کاربرانی داشته اند که تجربه بدی داشته اند و چیزی به نام تولید کننده کامپیوتر بد یا کامل وجود ندارد. در زیر فهرستی از موارد مختلفی که باید در هنگام خرید کامپیوتر در نظر بگیرید و در برخی موارد نحوه تشخیص خوب از بد وجود دارد.
مستندات
بررسی کنید که آیا سرور یا دستگاه شبکه همراه با اسناد است. در حالی که اکثر سخت افزارها، مانند روتر یا هاب، برای اکثر مدیران شبکه نیازی به مستندات ندارند، مهم است که یک سرور با برخی از اسنادی که به پیکربندی سرور یا اجزای سرور کمک می کند، گنجانده شود. این برای پیکربندی جامپرها و اطلاعات ارتقاء بسیار مفید است.
مکان
ما از موقعیت مکانی به عنوان توضیحات برای توصیف موضوعات مختلف استفاده می کنیم. ابتدا، محل خرید سختافزار یا سرور شبکه چیست: اگر سختافزار یا سرور شبکه در یک فروشگاه خردهفروشی محلی خریداری شده باشد، آیا میتوان سختافزار یا سرور شبکه را در صورت نارضایتی یا ناسازگاری با آن فروشگاه بازگرداند؟ اگر سختافزار یا سرور شبکه از طریق سفارش پستی یا مستقیماً از طریق سازنده یا فروشنده رایانه خریداری شود، در صورت عدم رضایت یا ناسازگاری، سختافزار یا سرور شبکه را کجا میتوان برگرداند؟
دوم، آیا محل فروشگاهی که سخت افزار یا سرور شبکه خریداری شده است، می تواند به محصول خریداری شده خدمات رسانی کند؟ اگر نه، نزدیک ترین مکان به جایی که می توان آن را سرویس کرد کجاست؟
ثالثاً اگر سخت افزار یا سرور شبکه مستقیماً از سازنده رایانه خریداری شده و از طریق پست ارسال شود، چگونه ارسال می شود؟ مدت زمانی که سخت افزار یا سرور شبکه به مقصد شما برسد چقدر است؟ اگر سخت افزار یا سرور شبکه در حین حمل و نقل آسیب ببیند چه اتفاقی می افتد؟
بازگشت
بررسی کنید که برای سخت افزار شبکه یا سرور بازپرداخت دریافت می کنید. بسیاری از تولیدکنندگان رایانه پول شما را بازپرداخت نمی کنند، اما در عوض ممکن است کالای دیگری با کیفیت مشابه را مبادله کنند. با سازنده یا فروشنده بررسی کنید که سیاست بازگشت، بازپرداخت و تعویض آنها چیست.
خدمات
هنگامی که به دنبال خرید یک سخت افزار شبکه یا سرور هستید، خدمات یک نکته مهم است. خدمات به این صورت است که بسیاری از شرکت ها تعمیر دستگاه خریداری شده را در صورت غیرقابل استفاده شدن توضیح می دهند. در زیر فهرستی از چند نمونه از خدمات آورده شده است.
- آیا سرویس در محل است، به این معنی که یک تکنسین برای تعویض یا تعمیر یک قطعه خراب به محل شما میآید. اگر سرویس در محل انجام می شود برای مدت زمان کامل گارانتی است؟ در نهایت، اگر در محل ارائه شود، زیرا به احتمال زیاد این یک جزء حیاتی شبکه خواهد بود، بازه زمانی تکمیل تعمیر چقدر است و آیا می توان آن را 7 روز هفته در 24 ساعت شبانه روز انجام داد؟
- اگر در محل ارائه نمی شود، چیست و برای چه مدت؟
- آیا مراکز خدمات محلی آنها ممکن است قطعات بالقوه خراب را ذخیره کنند یا قطعات موجودی که می توان از آنها برای تعویض قطعه خراب شده استفاده کرد؟ اگر بله، ساعات کاری و در دسترس بودن آنها چقدر است؟
پشتیبانی
پشتیبانی سازنده برای اکثر شرکتها یک نکته مهم است، زیرا اگر مشکلی در رایانه ایجاد شود، باید بتوانید با یک نماینده پشتیبانی تماس بگیرید. مواردی که باید هنگام بررسی گزینه های پشتیبانی رایانه در نظر بگیرید در زیر فهرست شده است.
- آیا پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته باز است؟ اگر نه، چه ساعتی است، یا سرویس پیجینگ در دسترس است؟
- آیا پشتیبانی در روزهای تعطیل باز است؟ اگر نه، چه روزهایی تعطیل است و روزهایی که تعطیل هستند سرویس پیجینگ موجود است؟
- چه گزینه های پشتیبانی موجود است؟ تلفن؟ ایمیل؟ وب؟ چت؟ پیجر؟
ارتقا دهید
در حالی که ممکن است این گزینه در ابتدا در هنگام خرید کامپیوتر در نظر گرفته نشود، یک ملاحظه مهم است. در زیر فهرستی از گزینههای مختلف وجود دارد که باید هنگام ارتقاء رایانه به دنبال آن باشید.
- چه چیزی را می توان در رایانه ارتقا داد؟ رم؟ سی پی یو؟ پردازنده گرافیکی؟ SSD؟ اگر امکان ارتقا وجود دارد، حداکثر چه مقدار است یا در اسناد ارائه شده با رایانه مشخص شده است؟
- آیا رایانه دارای سخت افزار داخلی مانند شبکه داخلی یا SCSI است؟ اگر بله، آیا می توان آنها را با یک جامپر یا از طریق CMOS غیرفعال کرد. این مهم است زیرا بسیاری از رایانه ها وقتی دستگاه جدیدی اضافه می شود، دستگاه را غیرفعال می کنند. با این حال، این همیشه کار نمی کند و ممکن است باعث مشکلات بعدی شود. مطمئن شوید که می توان آن را غیرفعال کرد و دستگاهی نیست که به طور خودکار غیرفعال شود.
گارانتی
در نهایت، چه ضمانتی توسط سازنده کامپیوتر ارائه می شود؟ مدت زمان گارانتی چقدر است؟ آیا گارانتی شامل مسائل سخت افزاری و نرم افزاری می شود؟