خرید یک کامپیوتر خانگی یا تجاری یک تصمیم بزرگ و گاهی پرهزینه است. در زیر لیستی از پیشنهادات مفید در مورد آنچه که هنگام خرید یک کامپیوتر جدید باید به دنبال آن باشید، آمده است.

نو در مقابل بازسازی شده یا استفاده شده

اگر نیاز به صرفه جویی در هزینه دارید، خرید یک کامپیوتر دست دوم یا تعمیر شده می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند. رایانه بازسازی شده، رایانه ای است که شرکت بازگردانده شده است، اما نمی تواند دوباره به عنوان نو فروخته شود. همه تولیدکنندگان بزرگ رایانه دارای بخش بازسازی شده هستند که تمام محصولات بازسازی شده موجود خود را نشان می دهد. خرید یکی از این کامپیوترها به جای یک کامپیوتر جدید می تواند صدها دلار صرفه جویی کند.

علاوه بر کامپیوترهای مرمت شده، خرید کامپیوتر دست دوم گزینه دیگری است. هنگام خرید کامپیوتر دست دوم به نکات زیر توجه کنید.

  • با بررسی پورت ها و داخل و خارج کیس مطمئن شوید که آسیب فیزیکی ندارد.
  • مطمئن شوید که برای چیزی که دریافت می کنید پرداخت می کنید.
  • مطمئن شوید که رایانه دارای سی دی (دیسک فشرده) یا درایو فلش برای سیستم عامل ها یا برنامه های نصب شده است.
  • توجه داشته باشید که بسیاری از تولید کنندگان کامپیوتر گارانتی کامپیوتر را از کاربر قدیمی به شما منتقل نمی کنند.
مک در مقابل کامپیوتر

تصمیم بین خرید یک مکینتاش اپل و رایانه شخصی با ویندوز مایکروسافت همیشه بحث داغی است. برای چنین خریدی باید از مزایا و معایب آن آگاه بود.

چه چیزی را باید جستجو کرد

هنگام خرید یک کامپیوتر، ممکن است یک ایده کلی از آنچه می خواهید داشته باشید. در زیر لیستی از اجزای کامپیوتر و برخی توصیه ها و نکات در هنگام بررسی آنها آورده شده است.

case

در هنگام خرید یک کامپیوتر جدید معمولاً کیس یا شاسی نادیده گرفته می شود. در زیر مواردی وجود دارد که باید در مورد این پرونده فکر کنید.

  1. آیا می خواهید رومیزی یا کیس برجی داشته باشید؟
  2. آیا کیس روی میز شما قرار می گیرد یا زیر آن؟
  3. آیا درایوها (به عنوان مثال، CD-ROM) و پورت ها (به عنوان مثال، درگاه های USB (گذرگاه سریال جهانی)) قابل دسترسی خواهند بود؟
  4. آیا کیس از آخرین استاندارد مادربرد، به عنوان مثال، استاندارد مادربرد ATX (با فناوری پیشرفته توسعه یافته) پشتیبانی می کند؟ دانستن استاندارد مادربرد به ارتقاء آینده کمک می کند.
رسانه سی دی

اکثر کامپیوترهای رومیزی جدیدتر امروزه با دیسک رایتر عرضه می شوند. برای ساخت سی دی یا دی وی دی (دیجیتال همه کاره/دیسک ویدیویی)، مطمئن شوید که رایانه از آن پشتیبانی می کند.

هارد دیسک

هارد دیسک مقصد تمام فایل ها و اطلاعات شماست. مطمئن شوید که هارد دیسکی با فضای کافی و با سرعتی اجرا می کند که عملکرد کلی کامپیوتر را کاهش نمی دهد.

حافظه

حافظه یک تصمیم مهم خرید در رایانه است. هر چه کامپیوتر حافظه بیشتری داشته باشد، نرم افزار را کارآمدتر اجرا می کند.

کارت شبکه

تقریباً همه رایانه های امروزی دارای کارت شبکه Onboard بر روی مادربرد هستند. کارت شبکه به شما امکان می دهد فایل ها را بین رایانه های خانه خود به اشتراک بگذارید و به اینترنت متصل شوید.

پردازنده

پردازنده کامپیوتر مهمترین نکته در هنگام خرید کامپیوتر است. امروزه، با تولیدکنندگان متعدد CPU (واحد پردازش مرکزی)، بررسی همه گزینه‌های پردازنده‌های رایانه ممکن است گیج‌کننده‌تر، اما مقرون به صرفه‌تر باشد.

کارت صدا

امروزه کارت‌های صدای استاندارد همراه با رایانه تقریباً برای همه کاربران رایانه کافی است. با این حال، اگر قصد دارید ویرایش یا میکس صدا را انجام دهید، حتماً به قابلیت های کارت صدا نگاه کنید.

کارت گرافیک

برای بازی های کامپیوتری، کارت گرافیک یکی از مهمترین فاکتورها بعد از حافظه و پردازنده است. اگر قصد دارید با رایانه خود بازی کنید، مطمئن شوید که کارت گرافیک کارت گرافیک (واحد پردازش گرافیکی) و حافظه ویدیویی نیازهای بازی را برآورده می کند.

برند کامپیوتر

چیزی به نام تولید کننده کامپیوتر وجود ندارد که سابقه کاملی با تمام کاربران خود داشته باشد. بنابراین، هنگام توصیه یک برند به برند دیگر، غیرممکن است که بگوییم چه کسی بهتر از دیگران است. در عوض، پیشنهاد می کنیم به ملاحظات زیر تکیه کنید.

افزونه ها

همه سازندگان کامپیوتر به شما این امکان را می دهند که هنگام خرید یک کامپیوتر جدید، لوازم جانبی اضافی بخرید. قبل از خرید این افزونه ها موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • مطمئن شوید که در حال خرید لوازم جانبی مورد نیاز خود هستید. به عنوان مثال، تقریباً تمام رایانه های جدید دارای صفحه کلید و ماوس هستند. همچنین، اگر در حال ارتقا از یک رایانه قدیمی هستید، بسیاری از لوازم جانبی و لوازم جانبی قدیمی با رایانه جدید سازگار هستند.
  • اگر کامپیوتر آنلاین می‌خرید، سایر خرده‌فروشان الکترونیک آنلاین را بررسی کنید. بسیاری از لوازم جانبی موجود از طریق سازنده کامپیوتر با قیمتی عالی به فروش می رسند.
مستندات

امروزه اکثر تولیدکنندگان میزان اسناد موجود در رایانه خود را کاهش می دهند و اسناد کاغذی را جایگزین اسناد آنلاین می کنند. مطمئن شوید که اسناد موجود به صورت آنلاین کافی به نظر می رسد و نرم افزار و دانلود درایور در دسترس است.

سخت افزار

همانطور که در بالا در بخش چه چیزی باید جستجو شود ذکر شد، مطمئن شوید که سخت افزار همراه با رایانه شما نیازهای شما را برآورده می کند.

بازگشت

اگر رایانه از یک فروشگاه خرده فروشی محلی خریداری شود، آیا می توان رایانه را به آنها یا فقط به سازنده رایانه بازگرداند؟ اگر رایانه به صورت آنلاین یا از طریق پستی خریداری شده باشد، در صورت عدم رضایت می توان آن را پس داد؟

خدمات
  • آیا سرویس در محل است، به این معنی که یک تکنسین برای تعویض یا تعمیر یک قطعه خراب به محل شما می‌آید؟ اگر سرویس در محل است، برای کل دوره گارانتی است؟
  • اگر در محل ارائه نمی شود، چه چیزی و برای چه مدت ارائه می شود؟
  • آیا می توان رایانه را به یک مرکز خدمات محلی برد؟ اگر بله، نزدیکترین مرکز خدمات مجاز کدام است؟
  • بازه زمانی ارائه خدمات چقدر است؟ به عنوان مثال، اگر کامپیوتر یک قطعه خراب باشد، چقدر طول می کشد تا آن را تعویض کنید؟ اگر این بازه زمانی قابل قبول نباشد، شرکت حاضر است چه کاری انجام دهد؟
نرم افزار
  1. آیا این نرم افزار شامل Microsoft Office یا Corel Suite می شود؟ این بسته ها به شما این امکان را می دهند که یک واژه پرداز و یک صفحه گسترده داشته باشید. برای اکثر کاربران، این نوع نرم افزار باید یک نکته مهم باشد.
  2. آیا نسخه کامل نرم افزار است یا نرم افزار نسخه آزمایشی، آزمایشی یا اشتراکی است؟ بسیاری از شرکت ها دارای برنامه هایی هستند که پس از 30 تا 90 روز منقضی می شوند و از شما می خواهند که برنامه کامل را خریداری کنید.
پشتیبانی

در حالی که irtecnology برای کمک و پشتیبانی در دسترس است، در صورت بروز مشکل در رایانه، پشتیبانی سازنده نیز از نکات مهمی است.

  1. آیا پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته باز است؟ اگر نه، چه ساعتی است؟
  2. آیا پشتیبانی در روزهای تعطیل باز است؟ اگر نه، چه روزهایی تعطیل هستند؟
  3. چه گزینه های پشتیبانی موجود است؟ تلفن؟ ایمیل؟ وب؟ چت؟
ارتقا دهید

در حالی که ممکن است این گزینه در ابتدا در هنگام خرید کامپیوتر در نظر گرفته نشود، یک ملاحظه مهم است. هنگام خرید کامپیوتر، مطمئن شوید که سخت افزاری که ممکن است بخواهید ارتقا دهید قابل ارتقا باشد. ارتقاء متداول برای اکثر کامپیوترهای امروزی شامل RAM (حافظه دسترسی تصادفی)، GPU و SSD (درایو حالت جامد) است.

گارانتی

آیا سازنده کامپیوتر گارانتی ارائه می دهد؟ مدت زمان گارانتی چقدر است؟ آیا گارانتی شامل مسائل سخت افزاری و نرم افزاری می شود؟

ما توصیه می کنیم یک کامپیوتر فقط در صورتی در نظر گرفته شود که حداقل یک سال گارانتی داشته باشد. بسیاری از رایانه های ارزان قیمت فقط با 90 روز گارانتی ارائه می شوند، به این معنی که اگر قطعه ای پس از 90 روز خراب شود، شما هزینه قطعه و خدمات را پرداخت می کنید. گارانتی ممکن است برای کسانی که خواهان یک کامپیوتر ارزان هستند و مایلند خودشان کامپیوتر را سرویس کنند مشکلی ایجاد نکند.

کلاهبرداری ها

هنگام خرید کامپیوتر مراقب این کلاهبرداری ها و ترفندها باشید.

مطمئن شوید که برای چیزی که دریافت می کنید پرداخت می کنید

یک تاکتیک رایج، اورکلاک کردن پردازنده، حافظه یا سایر اجزا است. اورکلاک می تواند توسط هر کسی با دانش کمی کامپیوتر انجام شود. برای مثال، ممکن است فکر کنید در حال خرید یک پردازنده 3.2 گیگاهرتزی هستید، اما در عوض یک پردازنده 2.40 گیگاهرتزی دریافت می کنید.

برای تعیین سرعت پردازنده، کامپیوتر را باز کنید و به خود پردازنده نگاه کنید. از طریق برنامه یا بایوس (سیستم ورودی/خروجی اصلی) به پردازنده نگاه نکنید، زیرا این مقادیر را می توان تغییر داد یا فریب داد.

نرم افزار قانونی

هنگام خرید رایانه، مطمئن شوید که به صورت قانونی خریداری شده است و رسانه نصب نرم افزار اصلی و کلیدهای محصول در آن گنجانده شده است. بسیاری از کاربران نهایی یا شرکت‌های رایانه‌ای کوچک ممکن است نرم‌افزاری را بر روی چندین رایانه بدون مجوز نصب کنند، که غیرقانونی است و ممکن است از دریافت به‌روزرسانی‌ها جلوگیری کند.

0
0