مخفف electronic mail یا e-mail یا email اطلاعات ذخیره شده در رایانه است که بین دو کاربر از طریق ارتباطات راه دور مبادله می شود. به طور واضح تر، یک ایمیل پیامی است که ممکن است حاوی متن، فایل ها، تصاویر یا سایر پیوست ها باشد که از طریق یک شبکه برای یک فرد یا گروه مشخصی از افراد ارسال می شود.
اولین ایمیل توسط ری تاملینسون در سال 1971 ارسال شد. تاملینسون این ایمیل را به عنوان یک ایمیل آزمایشی حاوی متن “چیزی شبیه QWERTYUIOP” برای خود ارسال کرد. با این حال، با وجود ارسال ایمیل برای خود، پیام ایمیل همچنان از طریق ARPANET مخابره می شد.
تا سال 1996، نامه الکترونیکی بیشتر از پست پستی ارسال شد.
نمای کلی آدرس ایمیل
اولین بخش از تمام آدرس های ایمیل، قسمت قبل از نماد @، حاوی نام مستعار، کاربر، گروه یا بخش یک شرکت است. در مثال بالا، “support” بخش پشتیبانی فنی در Computer Hope است.
بعد، “@” (در علامت) یک تقسیم کننده در آدرس ایمیل است. از زمانی که ری تاملینسون اولین پیام را ارسال کرد، برای همه آدرسهای ایمیل SMTP ضروری است.
در نهایت، “computerhope.com” نام دامنه ای است که کاربر به آن تعلق دارد. “.com” TLD (دامنه سطح بالا) برای دامنه ما است. نام دامنه برای هدایت ایمیل به سرور مقصد صحیح استفاده می شود.
نحوه ارسال و دریافت ایمیل
برنامه ایمیل
برای ارسال و دریافت پیامهای ایمیل، میتوانید از یک برنامه ایمیل، که به عنوان سرویس گیرنده ایمیل نیز شناخته میشود، مانند Microsoft Outlook یا Mozilla Thunderbird استفاده کنید. هنگام استفاده از سرویس گیرنده ایمیل، از سروری استفاده می شود که پیام های شما را ذخیره و تحویل می دهد. این سرور اغلب توسط ISP شما میزبانی می شود اما می تواند یک شرکت اینترنتی دیگر باشد. یک سرویس گیرنده ایمیل برای دانلود ایمیل جدید باید به سرور متصل شود، در حالی که ایمیل ذخیره شده به صورت آنلاین همیشه برای هر دستگاه متصل به اینترنت در دسترس است.
ایمیل آنلاین
یک راه جایگزین برای ارسال و دریافت ایمیل (و راه حل محبوب تر برای اکثر مردم) یک سرویس ایمیل آنلاین یا وب میل است. به عنوان مثال می توان به هات میل (اکنون Outlook.com)، جیمیل و یاهو میل اشاره کرد. بسیاری از خدمات ایمیل آنلاین، از جمله مواردی که ذکر کردیم، رایگان هستند یا دارای گزینه حساب کاربری رایگان هستند.
نوشتن یک ایمیل
هنگام نوشتن یک پیام ایمیل، باید چیزی شبیه به پنجره مثال زیر باشد. همانطور که می بینید، هنگام ارسال ایمیل به چندین فیلد نیاز است:
فیلد To جایی است که آدرس ایمیل شخص دریافت کننده ایمیل در آن قرار می گیرد.
فیلد From باید حاوی آدرس ایمیل شما باشد.
اگر به پیامی پاسخ دهید، فیلدهای To: و From: به طور خودکار پر می شوند. اگر پیام جدیدی است، باید یک گیرنده در قسمت To: با انتخاب آنها از لیست مخاطبین خود یا تایپ آدرس های ایمیل داشته باشید. اگر چندین گیرنده (به عنوان مثال، ایمیل گروهی) وارد کنید، آدرس ها باید با کاما و فاصله یا با فشار دادن Tab از هم جدا شوند.
موضوع باید شامل چند کلمه باشد که محتویات ایمیل را توصیف کند. موضوع به گیرنده اجازه میدهد بدون باز کردن و خواندن کامل ایمیل، ببیند ایمیل درباره چیست. این فیلد اختیاری است.
فیلد CC (کپی کاربن) به شما امکان می دهد گیرندگانی را مشخص کنید که مخاطب مستقیم نیستند (در قسمت “To” فهرست شده است). به عنوان مثال، می توانید یک ایمیل به جف و سی سی لیندا و استیون بفرستید. اگرچه آدرس ایمیل جف است، اما لیندا و استیون نیز یک کپی دریافت می کنند و همه می توانند ببینند چه کسی ایمیل را دریافت کرده است. این فیلد اختیاری است.
فیلد BCC (کپی کربن کور) مشابه CC است، با این تفاوت که گیرندگان مخفی هستند. هر گیرنده BCC ایمیل را دریافت می کند اما نمی بیند که چه کسی نسخه دیگری را دریافت کرده است. مخاطبین (هر کسی که در قسمت “TOP” فهرست شده است) برای همه گیرندگان قابل مشاهده است. این فیلد اختیاری است.
در نهایت، متن پیام مکانی است که شما پیام اصلی خود را تایپ می کنید. اغلب حاوی امضای شما در پایین است، شبیه به یک نامه دست نویس.
یک آدرس ایمیل معتبر چیست؟
قوانین زیر یک آدرس ایمیل را معتبر می کند:
همانطور که قبلا ذکر شد، یک ایمیل باید یک نام کاربری و به دنبال آن @ (علامت در)، و یک نام دامنه با پسوند دامنه داشته باشد.
نام کاربری نمی تواند بیش از 64 کاراکتر باشد و نام دامنه نمی تواند بیش از 254 کاراکتر باشد.
باید فقط یک علامت @ در آدرس ایمیل وجود داشته باشد.
فضا و کاراکترهای خاص: ( ) , : ; < > \ [ ] مجاز هستند. گاهی اوقات، فاصله، بک اسلش و علامت نقل قول کار می کنند اما باید قبل از آن یک اسلش رو به جلو باشد. اگرچه معتبر است، اما برخی از ارائه دهندگان ایمیل به این کاراکترها اجازه نمی دهند.
نام کاربری و آدرس های ایمیل نمی توانند با نقطه شروع یا پایان شوند.
ایمیل نباید دو یا چند دوره متوالی داشته باشد.
مزایای ایمیل
مزایای بسیاری از ایمیل و استفاده از ایمیل در مقابل پست پستی وجود دارد. برخی از مزایا در زیر ذکر شده است.
ارسال رایگان – ارسال ایمیل عملاً رایگان است، خارج از هزینه خدمات اینترنت. برای ارسال نامه نیازی به خرید تمبر پستی نیست.
تحویل جهانی – ایمیل تقریباً در هر نقطه از سراسر جهان و به هر کشوری قابل ارسال است.
تحویل فوری – یک ایمیل می تواند فوراً توسط گیرنده از طریق اینترنت ارسال و دریافت شود.
پیوست فایل – یک ایمیل می تواند شامل یک یا چند فایل پیوست باشد که به شخص اجازه می دهد اسناد، تصاویر یا فایل های دیگر را با یک ایمیل ارسال کند.
ذخیره سازی طولانی مدت – ایمیل ها به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند که به کاربران امکان می دهد در آینده به آنها دسترسی داشته باشند.
سازگار با محیط زیست – ارسال ایمیل نیازی به کاغذ (بدون کاغذ)، مقوا یا نوار بسته بندی، صرفه جویی در منابع کاغذی ندارد.
تفاوت بین سرویس گیرنده ایمیل و ایمیل وب چیست؟
هر دو ایمیل وب و سرویس گیرنده ایمیل عملکرد یکسانی را انجام می دهند: به کاربران اجازه می دهند ایمیل ارسال و دریافت کنند. با این حال، یک سرویس گیرنده ایمیل از کاربر می خواهد که نرم افزار را مستقیماً روی رایانه خود نصب کند. اگر نرم افزار نصب نشده باشد، ممکن است به ایمیل دسترسی نداشته باشید. همچنین، بسیاری از مشتریان ایمیل هزینه دارند، اما عموماً امن تر هستند. از طرف دیگر، وب میل یک سرویس رایگان است که در فضای ابری میزبانی می شود. سرویس ابری به طور خودکار ایمیل شما را با همه دستگاه های شما از جمله رایانه رومیزی، تبلت یا گوشی هوشمند شما همگام می کند.
برخی از مشتریان ایمیل محبوب کدامند؟
بسیاری از سرویس گیرندگان ایمیل (آنهایی که مبتنی بر نرم افزار هستند، نه آنلاین) امروزه در دسترس کاربران هستند. لیست زیر شامل برخی از مشتریان محبوب است و استفاده از برخی از آنها رایگان است.
- Microsoft Outlook
- Thunderbird
- DreamMail
- Mail for Windows 10
- Mailbird
- eM Client
چه چیزی را می توان در یک ایمیل ارسال کرد؟
علاوه بر ارسال پیامک، ایمیل می تواند پیوست نیز داشته باشد. به عنوان مثال، یک پیوست می تواند یک تصویر، PDF، سند پردازشگر کلمه، فیلم، برنامه یا هر فایل ذخیره شده در رایانه شما باشد. با این حال، به دلیل برخی مسائل امنیتی، ارسال انواع خاصی از فایل ها ممکن است بدون انجام مراحل اضافی امکان پذیر نباشد. برای مثال، بسیاری از شرکتها از ارسال فایلهای exe. از طریق ایمیل جلوگیری میکنند و از شما میخواهند که فایل را به یک فایل .zip فشرده کنید. همچنین، اکثر ارائه دهندگان ایمیل دارای محدودیت هایی در اندازه فایل هستند که از ارسال فایل ها یا برنامه های بزرگ از طریق ایمیل جلوگیری می کند.
فرمت ایمیل چیست؟
هنگام ثبت نام برای یک خبرنامه یا سایر خدمات ایمیل، ممکن است از شما خواسته شود که قالب ایمیل دلخواه خود را انتخاب کنید. قالب ایمیل معمولاً «Text» یا «HTML» است. این فرمت به این معنی است که ایمیلها یا متن (متن ساده) بدون قالببندی یا تصویر یا HTML (زبان نشانهگذاری فرامتن) هستند که شبیه آنچه در مرورگر خود میبینید هستند.
این گزینهها به این دلیل ارائه میشوند که همه سرویسگیرندگان ایمیل نمیتوانند ایمیلهای ارسال شده به صورت HTML را به درستی قالببندی کنند و به این دلیل که برخی افراد از چیزی بیش از متن در ایمیلهای خود استفاده نمیکنند.
آیا باید از “e-mail” یا “email” در نوشته هایم استفاده کنم؟
هر دو “e-mail” و “email” کلمات معتبری هستند و آنچه که تصمیم به استفاده از آن دارید باید توسط راهنمای سبکی که دنبال می کنید تعیین شود.